Správny poriadok
01.02.2012
71/1967 Zb.
ZÁKON
z 29. júna 1967
o správnom konaní
(správny poriadok)
Zmena:215/2002 Z. z. s účinnosťou od 1.mája 2002
Zmena:527/2003 Z. z. s účinnosťou od 1.januára 2004
Zmena:122/2006 Z. z. s účinnosťou od 1.apríla 2006
Zmena:445/2008 Z. z. s účinnosťou od 1.januára 2009
Zmena:204/2011 Z.z. s účinnosťou od 1. júla 2011
Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na
tomto zákone:
Prvá časť
ÚVODNÉ USTANOVENIA
Oddiel 1
Rozsah pôsobnosti
§ 1
(1) Tento zákon sa vzťahuje na konanie, v ktorom v oblasti verejnej správy
správne orgány rozhodujú o právach, právom chránených záujmoch alebo
povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb, ak osobitný zákon neustanovuje
inak.
(2) Správnym orgánom je štátny orgán, orgán územnej samosprávy, orgán záujmovej
samosprávy, fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorej zákon zveril
rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach
fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy.
§ 2
bol zrušený predpisom 527/2003 Z. z. s účinnosťou od 1. 1. 2004
Oddiel 2
Základné pravidlá konania
§ 3
(1) Správne orgány postupujú v konaní v súlade so zákonmi a inými právnymi
predpismi. Sú povinné chrániť záujmy štátu a spoločnosti, práva a záujmy
fyzických osôb a právnických osôb a dôsledne vyžadovať plnenie ich povinností.
(2) Správne orgány sú povinné postupovať v konaní v úzkej súčinnosti s
účastníkmi konania, zúčastnenými osobami a inými osobami, ktorých sa konanie
týka, a dať im vždy príležitosť, aby mohli svoje práva a záujmy účinne
obhajovať, najmä sa vyjadriť k podkladu rozhodnutia, a uplatniť svoje návrhy.
Účastníkom konania, zúčastneným osobám a iným osobám, ktorých sa konanie týka,
musia správne orgány poskytovať pomoc a poučenia, aby pre neznalosť právnych
predpisov neutrpeli v konaní ujmu.
(3) Občan Slovenskej republiky, ktorý je osobou
patriacou k národnostnej menšine, a ktorý má právo používať jazyk
národnostnej menšiny podľa osobitného predpisu, má právo v obciach
vymedzených osobitným predpisom konať pred správnym orgánom v jazyku
národnostnej menšiny. Správne orgány podľa prvej vety sú povinné mu
zabezpečiť rovnaké možnosti na uplatnenie jeho práv.
(4) Správne orgány sú povinné svedomite a zodpovedne sa zaoberať každou vecou,
ktorá je predmetom konania, vybaviť ju včas a bez zbytočných prieťahov a použiť
najvhodnejšie prostriedky, ktoré vedú k správnemu vybaveniu veci. Ak to povaha
veci pripúšťa, má sa správny orgán vždy pokúsiť o jej zmierne vybavenie.
Správne orgány dbajú na to, aby konanie prebiehalo hospodárne a bez zbytočného
zaťažovania účastníkov konania a iných osôb.
(5) Rozhodnutie správnych orgánov musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu
veci. Správne orgány dbajú o to, aby v rozhodovaní o skutkovo zhodných alebo
podobných prípadoch nevznikali neodôvodnené rozdiely.
(6) Správne orgány sú povinné na úradnej tabuli správneho orgánu, na internete,
ak majú k nemu prístup, prípadne aj iným vhodným spôsobom zrozumiteľne a včas
informovať verejnosť o začatí, uskutočňovaní a o skončení konania vo veciach,
ktoré sú predmetom záujmu verejnosti alebo o ktorých to ustanovuje osobitný
zákon. Pritom sú povinné ochraňovať práva a právom chránené záujmy účastníkov
konania a iných osôb. Úradná tabuľa správneho orgánu musí byť nepretržite
prístupná verejnosti.
(7) Ustanovenia o základných pravidlách konania uvedených v odsekoch 1 až 6 sa
primerane použijú aj pri vydávaní osvedčení, posudkov, vyjadrení, odporúčaní a
iných podobných opatrení.
§ 4
(1) Účastníci konania (§ 14) spolupracujú so správnymi orgánmi v priebehu
celého konania.
(2) Všetci účastníci majú v konaní rovnaké procesné práva a povinnosti. Ten,
komu osobitný zákon priznáva postavenie účastníka konania len na časť konania,
má v konaní procesné práva a povinnosti len v tej časti konania, pre ktorú má
priznané postavenie účastníka konania.
Druhá časť
SPRÁVNE ORGÁNY, ÚČASTNÍCI KONANIA A ZÚČASTNENÉ OSOBY
Oddiel 1
Príslušnosť
§ 5
Na konanie sú vecne príslušné správne orgány, ktoré určuje osobitný zákon; ak
osobitný zákon neustanovuje, ktorý orgán je vecne príslušný, rozhoduje obec.
§ 6
(1) Ak je na konanie vecne príslušný orgán, ktorý sa vnútorne člení na útvary
oprávnené podľa zákona samostatne konať, správnym orgánom príslušným konať v
prvom stupni je útvar, ktorý ustanovuje zákon.
(2) Ak je na konanie vecne príslušný správny orgán, ktorý sa vnútorne člení,
orgánom príslušným konať v mene tohto správneho orgánu v prvom stupni je útvar
určený zákonom, inak útvar určený štatútom alebo iným predpisom upravujúcim
jeho vnútorné pomery (ďalej len "štatút"). Ak štatút takýto útvar
neurčuje, príslušným na konanie je štatutárny orgán správneho orgánu.
(3) Osobitné zákony ustanovia, v ktorých veciach sú na konanie príslušné
komisie, rady alebo inak označené kolektívne orgány (ďalej len
"komisia").
§ 7
(1) V konaní, v ktorom ide o činnosť účastníka, spravuje sa miestna príslušnosť
miestom tejto činnosti; ak sa konanie týka nehnuteľnosti, miestom, kde je
nehnuteľnosť.
(2) Ak nemožno miestnu príslušnosť určiť podľa odseku 1 ani podľa osobitného
zákona, spravuje sa miestna príslušnosť trvalým pobytom účastníka konania a ak
účastníkom konania je právnická osoba jej sídlom alebo miestom umiestnenia jej
organizačnej zložky, ktorej sa konanie týka. Ak účastník konania nemá v
Slovenskej republike trvalý pobyt, spravuje sa miestna príslušnosť jeho iným
pobytom podľa osobitného zákona a ak nemá taký pobyt, jeho posledným trvalým
pobytom v Slovenskej republike; ak nemá ani taký pobyt, spravuje sa miestna
príslušnosť miestom, kde sa obvykle zdržiava. Ak účastníkom konania je
právnická osoba, ktorá nemá v Slovenskej republike sídlo, spravuje sa miestna
príslušnosť jej posledným sídlom v Slovenskej republike alebo posledným miestom
umiestnenia jej organizačnej zložky, ktorej sa konanie týka, v Slovenskej
republike.
(3) Ak je miestne príslušných niekoľko správnych orgánov, uskutočňuje konanie
správny orgán, ktorý konanie začal prvý, pokiaľ sa príslušné orgány nedohodli
inak.
(4) Ak je miestne príslušných niekoľko správnych orgánov a pokiaľ každý z nich
odmieta uskutočniť konanie, správny orgán vyššieho stupňa im najbližšie
nadriadený určí, ktorý z nich konanie uskutoční.
(5) Ak nemožno miestnu príslušnosť určiť podľa predchádzajúcich ustanovení,
určí ústredný orgán štátnej správy, do pôsobnosti ktorého vec patrí, ktorý
vecne príslušný správny orgán konanie uskutoční.
§ 8
Na žiadosť účastníka konania alebo s jeho súhlasom môže správny orgán príslušný
podľa § 7 ods. 2 postúpiť vec na vybavenie inému vecne príslušnému správnemu
orgánu toho istého stupňa, v obvode ktorého má účastník konania pracovisko
alebo prechodný pobyt, ak s tým súhlasia ostatní účastníci konania i orgán,
ktorému sa má vec postúpiť.
Oddiel 2
Vylúčenie zamestnancov alebo členov správneho orgánu
§ 9
(1) Zamestnanec správneho orgánu je vylúčený z prejednávania a rozhodovania
veci, ak so zreteľom na jeho pomer k veci, k účastníkom konania alebo k ich
zástupcom možno mať pochybnosť o jeho nepredpojatosti.
(2) Z prejednávania a rozhodovania pred správnymi orgánmi je vylúčený aj ten,
kto sa v tej istej veci zúčastnil na konaní ako zamestnanec správneho orgánu
iného stupňa.
§ 10
Účastník konania oznámi správnemu orgánu skutočnosti nasvedčujúce vylúčenie
zamestnanca správneho orgánu (§ 9), len čo sa o nich dozvie.
§ 11
(1) Len čo sa zamestnanec správneho orgánu dozvie o skutočnostiach
nasvedčujúcich jeho vylúčenie (§ 9), oznámi to bez meškania svojmu najbližšie
nadriadenému vedúcemu; vedúci správneho orgánu to oznámi vedúcemu nadriadeného
správneho orgánu.
(2) Predpojatý zamestnanec správneho orgánu urobí iba také úkony, ktoré
nepripúšťajú odklad.
§ 12
(1) O tom, či je zamestnanec správneho orgánu z konania vylúčený, rozhoduje
orgán, ktorému boli dôvody vylúčenia oznámené (§ 11 ods. 1); ak sa rozhodlo, že
zamestnanec správneho orgánu je vylúčený, urobí tento orgán opatrenie na
zabezpečenie riadneho uskutočnenia ďalšieho konania.
(2) Proti rozhodnutiu o vylúčení zamestnanca správneho orgánu z konania nemožno
podať samostatné odvolanie.
§ 13
(1) Z tých istých dôvodov ako zamestnanec správneho orgánu (§ 9) je z
prejednávania a rozhodovania veci vylúčený i člen komisie, ktorá uskutočňuje
konanie.
(2) Len čo sa člen komisie dozvie o skutočnosti nasvedčujúcej jeho vylúčenie,
oznámi to bezodkladne predsedovi komisie, ktorý rozhodne, či je člen komisie z
konania vylúčený. Predseda komisie oznámi bezodkladne skutočnosť nasvedčujúcu
jeho vylúčenie komisii, ktorá rozhodne, či je z konania vylúčený.
(3) Ustanovenia § 10, § 11 ods. 2
a § 12 ods. 2 platia obdobne.
Oddiel 3
Účastník konania a zúčastnená osoba
§ 14
(1) Účastníkom konania je ten, o koho právach, právom chránených záujmoch alebo
povinnostiach sa má konať alebo koho práva, právom chránené záujmy alebo
povinnosti môžu byť rozhodnutím priamo dotknuté; účastníkom konania je aj ten,
kto tvrdí, že môže byť rozhodnutím vo svojich právach, právom chránených
záujmoch alebo povinnostiach priamo dotknutý, a to až do času, kým sa preukáže
opak.
(2) Účastníkom konania je aj ten, komu osobitný zákon také postavenie priznáva.
§ 15
Účastník môže samostatne konať v takom rozsahu, v akom má spôsobilosť vlastnými
úkonmi nadobúdať práva a brať na seba povinnosti.
§ 15a
(1) Osobitný zákon môže ustanoviť, za akých podmienok sa na konaní alebo na
jeho časti má právo zúčastniť aj iná osoba než účastník konania (ďalej len
"zúčastnená osoba").
(2) Zúčastnená osoba má právo byť upovedomená o začatí konania a o iných
podaniach účastníkov konania, zúčastniť sa na ústnom pojednávaní a na miestnej
obhliadke, navrhovať dôkazy a doplnenie podkladu rozhodnutia. Osobitný zákon
môže ustanoviť zúčastnenej osobe viac práv.
Oddiel 4
Zastupovanie
§ 16
(1) Účastníka konania, ktorý nemôže konať samostatne, zastupuje zákonný
zástupca; ak nemá zákonného zástupcu a ak je to potrebné na obhajovanie jeho
práv, správny orgán mu ustanoví opatrovníka.
(2) Správny orgán ustanoví opatrovníka aj účastníkovi konania, ktorého pobyt
nie je známy alebo ktorému sa nepodarilo doručiť písomnosť na známu adresu v
cudzine a ktorý si neustanovil zástupcu, ako aj účastníkovi konania, ktorý je
postihnutý duševnou alebo inou poruchou, pre ktorú nemôže konať, a nemá
zákonného zástupcu.
§ 17
(1) Účastníci konania, ich zákonní zástupcovia a opatrovníci sa môžu dať
zastupovať advokátom alebo iným zástupcom, ktorého si zvolia.
(2) Právnická osoba koná prostredníctvom svojich orgánov alebo prostredníctvom
svojho zástupcu.
(3) Splnomocnenie na zastupovanie treba preukázať písomným plnomocenstvom alebo
plnomocenstvom vyhláseným do zápisnice. Správny orgán môže v nepochybných
prípadoch od preukazu plnomocenstvom upustiť.
(4) Ak niekoľko účastníkov konania urobilo spoločné podanie, zvolia si
spoločného splnomocnenca pre doručovanie; inak ho určí správny orgán. Proti
rozhodnutiu o určení spoločného splnomocnenca na doručovanie sa nemožno
odvolať.
Tretia časť
PRIEBEH KONANIA
Oddiel 1
Všeobecné ustanovenia
§ 18
Začatie konania
(1) Konanie sa začína na návrh účastníka konania alebo na podnet správneho
orgánu.
(2) Konanie je začaté dňom, keď podanie účastníka konania došlo správnemu
orgánu príslušnému vo veci rozhodnúť. Pokiaľ sa konanie začína na podnet
správneho orgánu, je konanie začaté dňom, keď tento orgán urobil voči účastníkovi
konania prvý úkon.
(3) O začatí konania správny orgán upovedomí všetkých známych účastníkov
konania; ak mu účastníci konania alebo ich pobyt nie sú známi, alebo pokiaľ to
ustanovuje osobitný zákon, upovedomí ich o začatí konania verejnou vyhláškou.
§ 19
Podanie
(1) Podanie možno urobiť písomne alebo ústne do zápisnice, alebo elektronickými
prostriedkami podpísané zaručeným elektronickým podpisom podľa osobitného
zákona. Možno ho urobiť aj telegraficky alebo telefaxom; také podanie
obsahujúce návrh vo veci treba písomne alebo ústne do zápisnice doplniť
najneskôr do troch dní.
(2) Podanie sa posudzuje podľa jeho obsahu. Z podania musí byť zrejmé, kto ho
podáva, akej veci sa týka a čo sa navrhuje. Osobitné právne predpisy môžu
ustanoviť jeho ďalšie náležitosti.
(3) Pokiaľ podanie nemá predpísané náležitosti, správny orgán pomôže
účastníkovi konania nedostatky odstrániť, prípadne ho vyzve, aby ich v určenej
lehote odstránil; súčasne ho poučí, že inak konanie zastaví.
(4) Podanie sa podáva na vecne a miestne príslušnom orgáne (§ 5 až 7).
(5) Na žiadosť účastníka konania musí sa prijatie podania potvrdiť.
§ 20
Postúpenie
Ak správny orgán nie je príslušný na rozhodnutie, je povinný podanie bez
meškania postúpiť príslušnému správnemu orgánu a upovedomiť o tom účastníka
konania. Ak je nebezpečenstvo z omeškania, správny orgán urobí nevyhnutné
úkony, najmä na odvrátenie hroziacej škody.
§ 21
Ústne pojednávanie
(1) Správny orgán nariadi ústne pojednávanie, ak to vyžaduje povaha veci, najmä
ak sa tým prispeje k jej objasneniu, alebo ak to ustanovuje osobitný zákon. Ak
sa má pri ústnom pojednávaní uskutočniť ohliadka, uskutočňuje sa ústne
pojednávanie spravidla na mieste ohliadky.
(2) Na ústne pojednávanie správny orgán prizve všetkých účastníkov konania a
požiada ich, aby pri ústnom pojednávaní uplatnili svoje pripomienky a námety.
Osobitné zákony ustanovia, v ktorých prípadoch sa na neskôr uplatnené
pripomienky a námietky neprihliada; na túto skutočnosť musia byť účastníci
konania výslovne upozornení.
(3) Ústne pojednávanie je neverejné, pokiaľ osobitný zákon alebo správny orgán
neustanovia inak.
§ 22
Zápisnica
(1) O ústnych podaniach a o dôležitých úkonoch v konaní, najmä o vykonaných
dôkazoch, o vyjadreniach účastníkov konania, o ústnom pojednávaní a o hlasovaní
správny orgán spíše zápisnicu.
(2) Zo zápisnice musí byť najmä zrejmé, kto, kde a kedy konanie uskutočňoval,
predmet konania, ktoré osoby sa na ňom zúčastnili, ako konanie prebiehalo, aké
návrhy boli podané a aké opatrenia sa prijali; v zápisnici o hlasovaní sa
uvedie aj výrok rozhodnutia a výsledok hlasovania.
(3) Zápisnicu podpisujú po prečítaní všetky osoby, ktoré sa na konaní
zúčastnili, a zamestnanec (člen) správneho orgánu uskutočňujúceho konanie,
zápisnicu o hlasovaní všetci prítomní členovia správneho orgánu. Odopretie
podpisu, dôvody tohto odopretia a námietky proti obsahu zápisnice sa v nej
zaznamenajú.
§ 23
Nazeranie do spisov
(1) Účastníci konania a ich zástupcovia a zúčastnené osoby majú právo nazerať
do spisov, robiť si z nich výpisy, odpisy a dostať kópie spisov s výnimkou
zápisníc o hlasovaní alebo dostať informáciu zo spisov s výnimkou zápisníc o
hlasovaní iným spôsobom.
(2) Správny orgán môže povoliť nazrieť do spisov a urobiť si výpis, odpis, môže
poskytnúť kópiu spisov alebo môže poskytnúť informáciu zo spisov iným spôsobom
aj iným osobám, pokiaľ preukážu odôvodnenosť svojej požiadavky. Správny orgán
je povinný umožniť nazerať do spisov verejnému ochrancovi práv v súvislosti s
výkonom jeho pôsobnosti. 1)
(3) Správny orgán je povinný urobiť opatrenie, aby sa postupom podľa odsekov 1 a 2 nesprístupnila utajovaná
skutočnosť, bankové tajomstvo, daňové tajomstvo, obchodné tajomstvo alebo
neporušila zákonom uložená alebo uznaná povinnosť mlčanlivosti.
(4) Správny orgán poskytuje kópie spisov za úhradu materiálnych nákladov
spojených so zhotovením kópií, zadovážením technických nosičov a s ich
odoslaním.
Doručenie do vlastných rúk
§ 24
(1) Dôležité písomnosti, najmä rozhodnutia, sa doručujú do vlastných rúk adresátovi
alebo osobe, ktorá sa preukáže jeho splnomocnením na preberanie zásielok.
(2) Ak nebol adresát písomnosti, ktorá sa má doručiť do vlastných rúk,
zastihnutý, hoci sa v mieste doručenia zdržiava, doručovateľ ho vhodným
spôsobom upovedomí, že písomnosť príde znovu doručiť v určený deň a hodinu. Ak
nový pokus o doručenie zostane bezvýsledný, doručovateľ uloží písomnosť na
pošte a adresáta o tom vhodným spôsobom upovedomí. Ak si adresát nevyzdvihne
písomnosť do troch dní od uloženia, posledný deň tejto lehoty sa považuje za
deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel.
(3) Ak adresát bezdôvodne odoprel písomnosť prijať, je doručená dňom, keď sa
jej prijatie odoprelo; na to musí doručovateľ adresáta upozorniť.
(4) Ak má účastník konania, ktorý sa zdržiava v cudzine alebo tam má sídlo,
opatrovníka alebo zástupcu v tuzemsku, doručí sa písomnosť tomuto opatrovníkovi
alebo zástupcovi.
§ 25
(1) Písomnosti určené do vlastných rúk adresované orgánom a právnickým osobám
sa doručujú ich zamestnancom povereným prijímať písomnosti. Ak nie je určený
zamestnanec na prijímanie písomností, doručí sa písomnosť určená do vlastných
rúk tomu, kto je oprávnený za orgán alebo právnickú osobu konať.
(2) Ak nemožno doručiť písomnosť právnickej osobe na adresu, ktorú uviedla
alebo je známa, ani na adresu jej sídla uvedenú v obchodnom registri alebo v
inom registri, v ktorom je zapísaná, a jej iná adresa nie je správnemu orgánu
známa, písomnosť sa považuje po troch dňoch od vrátenia nedoručenej zásielky
správnemu orgánu za doručenú, a to aj vtedy, ak ten, kto je oprávnený konať za
právnickú osobu, sa o tom nedozvie.
(3) Ak nemožno doručiť písomnosť podnikateľovi - fyzickej osobe na adresu,
ktorú uviedla alebo je známa, ani na adresu jej miesta podnikania uvedenú v
živnostenskom registri alebo v inom registri, v ktorom je zapísaná, a jej iná
adresa nie je správnemu orgánu známa, písomnosť sa považuje po troch dňoch od
vrátenia nedoručenej zásielky správnemu orgánu za doručenú, a to aj vtedy, ak
sa podnikateľ - fyzická osoba o tom nedozvie.
(4) Ak si adresát vyhradí doručovanie zásielok do poštového priečinku, pošta
adresátovi oznámi príchod zásielky, možnosť prevzatia a odbernú lehotu na
predpísanom tlačive, ktoré vloží do poštového priečinku. Ak si adresát na
základe dohody preberá zásielky na pošte a nemá pridelený priečinok, pošta
tieto zásielky neoznamuje. V obidvoch prípadoch sa dátum príchodu zásielky
považuje za dátum uloženia. Ak si adresát nevyzdvihne písomnosť do troch dní od
uloženia, posledný deň tejto lehoty sa považuje za deň doručenia, aj keď sa
adresát o uložení nedozvedel.
(5) Ak má účastník konania zástupcu s plnomocenstvom na celé konanie, písomnosť
určená do vlastných rúk sa doručuje iba tomu zástupcovi. Ustanovenia odsekov 1
až 3 sa vzťahujú na toto doručovanie. Ak však účastník konania má osobne v
konaní niečo vykonať, doručuje sa písomnosť nielen zástupcovi, ale aj jemu.
§ 26
Doručenie verejnou vyhláškou
(1) Doručenie verejnou vyhláškou použije správny orgán v prípade, keď účastníci
konania alebo ich pobyt nie sú mu známi, alebo pokiaľ to ustanovuje osobitný
zákon.
(2) Doručenie verejnou vyhláškou sa vykoná tak, že sa písomnosť vyvesí po dobu
15 dní na úradnej tabuli správneho orgánu. Posledný deň tejto lehoty je dňom
doručenia. Správny orgán zverejňuje písomnosť súčasne iným spôsobom v mieste
obvyklým, najmä v miestnej tlači, rozhlase alebo na dočasnej úradnej tabuli
správneho orgánu na mieste, ktorého sa konanie týka.
Lehoty
§ 27
(1) Ak je to potrebné, správny orgán určí na vykonanie úkonu v konaní primeranú
lehotu, pokiaľ ju neustanovuje tento zákon alebo osobitný zákon.
(2) Do lehoty sa nezapočítava deň, keď došlo ku skutočnosti určujúcej začiatok
lehoty. Lehoty určené podľa týždňov, mesiacov alebo rokov sa končia uplynutím
toho dňa, ktorý sa svojím označením zhoduje s dňom, keď došlo ku skutočnosti
určujúcej začiatok lehoty, a ak taký deň v mesiaci nie je, končí sa lehota
posledným dňom mesiaca. Ak koniec lehoty pripadne na sobotu alebo na deň
pracovného pokoja, je posledným dňom lehoty najbližší budúci pracovný deň.
(3) Lehota je zachovaná, ak sa posledný deň lehoty podanie podá na správnom
orgáne uvedenom v § 19 ods. 4 alebo ak sa podanie odovzdá na poštovú prepravu.
(4) V pochybnostiach sa považuje lehota za zachovanú, pokiaľ sa nepreukáže
opak.
§ 28
(1) Správny orgán zo závažných dôvodov odpustí zmeškanie lehoty, ak o to
účastník konania požiada do 15 dní odo dňa, keď pominula príčina zmeškania, a
ak v tej istej lehote urobí zmeškaný úkon. Správny orgán môže tejto žiadosti
priznať odkladný účinok.
(2) Zmeškanie lehoty nemožno odpustiť, ak odo dňa, keď sa mal úkon urobiť,
uplynul jeden rok.
(3) Proti rozhodnutiu o návrhu na odpustenie zmeškanej lehoty sa nemožno
odvolať.
§ 29
Prerušenie konania
(1) Správny orgán konanie preruší, ak sa začalo konanie o predbežnej otázke
alebo ak bol účastník konania vyzvaný, aby v určenej lehote odstránil
nedostatky podania, alebo ak účastník konania nemá zákonného zástupcu alebo
ustanoveného opatrovníka, hoci ho má mať, alebo ak tak ustanovuje osobitný
zákon.
(2) Správny orgán môže tiež konanie prerušiť najdlhšie na dobu 30 dní, ak to z
dôležitých dôvodov zhodne navrhnú účastníci konania.
(3) Proti rozhodnutiu o prerušení konania sa nemožno odvolať.
(4) Správny orgán v konaní pokračuje z vlastného podnetu alebo na podnet
účastníka konania, len čo pominuli prekážky, pre ktoré sa konanie prerušilo,
prípadne len čo uplynula lehota uvedená v odseku 2.
(5) Pokiaľ je konanie prerušené, lehoty podľa tohto zákona neplynú.
§ 30
Zastavenie konania
(1) Správny orgán konanie zastaví, ak
a) zistí, že ten, kto podal návrh na začatie konania, nie je účastníkom konania
a nejde o konanie, ktoré môže začať správny orgán,
b) účastník konania vzal svoj návrh na začatie konania späť a konanie sa netýka
iného účastníka konania alebo ostatní účastníci konania súhlasia so späťvzatím
návrhu a nejde o konanie, ktoré môže začať správny orgán,
c) účastník konania zomrel, bol vyhlásený za mŕtveho alebo zanikol bez právneho
nástupcu a konanie sa týkalo len tohto účastníka konania,
d) účastník konania na výzvu správneho orgánu v určenej lehote neodstránil
nedostatky svojho podania a bol o možnosti zastavenia konania poučený,
e) zistí, že nie je príslušným na konanie a vec nemožno postúpiť príslušnému
orgánu,
f) zistí, že vo veci už začal konať iný príslušný správny orgán, ak sa správne
orgány nedohodli inak,
g) zistí, že pred podaním návrhu vo veci začal konať súd, ak osobitný zákon
neustanovuje inak,
h) odpadol dôvod konania začatého na podnet správneho orgánu,
i) v tej istej veci sa právoplatne rozhodlo a skutkový stav sa podstatne
nezmenil,
j) tak ustanoví osobitný zákon.
(2) Proti rozhodnutiu o zastavení konania podľa odseku 1 písm. b), c), f), g) a
h) sa nemožno odvolať.
(3) Rozhodnutie o zastavení konania podľa odseku 1 písm. b) a c) sa iba vyznačí
v spise.
§ 31
Trovy konania
(1) Trovy konania, ktoré vznikli správnemu orgánu, znáša tento orgán. Trovy,
ktoré v konaní vznikli účastníkovi konania, znáša účastník. Trovy, ktoré v
konaní vznikli zúčastnenej osobe, znáša zúčastnená osoba.
(2) Správny orgán môže účastníkom konania, zúčastneným osobám, svedkom a
znalcom uložiť, aby nahradili trovy, ktoré vznikli správnemu orgánu ich
zavinením; môže im tiež uložiť, aby nahradili trovy, ktoré vznikli ich
zavinením, ostatným účastníkom konania.
(3) Správny orgán nahradí svedkovi hotové výdavky a mzdu, ktorá mu
preukázateľne ušla. Nárok treba uplatniť do 3 dní po výsluchu, inak zaniká.
(4) Náklady spojené s predložením listiny alebo s ohliadkou, ktoré vznikli
tomu, kto nie je účastníkom konania, uhrádza správny orgán.
(5) Náhrada hotových výdavkov a poskytovanie odmien znalcom a tlmočníkom sa
spravuje osobitnými právnymi predpismi.
Oddiel 2
Zisťovanie podkladov pre rozhodnutie
Podklad rozhodnutia
§ 32
(1) Správny orgán je povinný zistiť presne a úplne skutočný stav veci a za tým
účelom si obstarať potrebné podklady pre rozhodnutie. Pritom nie je viazaný len
návrhmi účastníkov konania.
(2) Podkladom pre rozhodnutie sú najmä podania, návrhy a vyjadrenia účastníkov
konania, dôkazy, čestné vyhlásenia, ako aj skutočnosti všeobecne známe alebo
známe správnemu orgánu z jeho úradnej činnosti. Rozsah a spôsob zisťovania
podkladov pre rozhodnutie určuje správny orgán.
(3) Na žiadosť správneho orgánu sú štátne orgány, orgány územnej samosprávy,
fyzické osoby a právnické osoby povinné oznámiť skutočnosti, ktoré majú význam
pre konanie a rozhodnutie.
§ 33
(1) Účastník konania a zúčastnená osoba má právo navrhovať dôkazy a ich
doplnenie a klásť svedkom a znalcom otázky pri ústnom pojednávaní a miestnej
ohliadke.
(2) Správny orgán je povinný dať účastníkom konania a zúčastneným osobám
možnosť, aby sa pred vydaním rozhodnutia mohli vyjadriť k jeho podkladu i k
spôsobu jeho zistenia, prípadne navrhnúť jeho doplnenie.
§ 34
Dokazovanie
(1) Na dokazovanie možno použiť všetky prostriedky, ktorými možno zistiť a
objasniť skutočný stav veci a ktoré sú v súlade s právnymi predpismi.
(2) Dôkazmi sú najmä výsluch svedkov, znalecké posudky, listiny a ohliadka.
(3) Účastník konania je povinný navrhnúť na podporu svojich tvrdení dôkazy,
ktoré sú mu známe.
(4) Vykonávanie dôkazov patrí správnemu orgánu.
(5) Správny orgán hodnotí dôkazy podľa svojej úvahy, a to každý dôkaz
jednotlivo a všetky dôkazy v ich vzájomnej súvislosti.
(6) Skutočnosti všeobecne známe alebo známe správnemu orgánu z úradnej činnosti
netreba dokazovať.
§ 35
Svedkovia
(1) Každý je povinný vypovedať ako svedok; musí vypovedať pravdivo a nesmie nič
zamlčať.
(2) Ako svedok nesmie byť vyslúchnutý ten, kto by sprístupnil utajovanú
skutočnosť, bankové tajomstvo, daňové tajomstvo, obchodné tajomstvo alebo
porušil zákonom výslovne uloženú alebo uznanú povinnosť mlčanlivosti, okrem ak
by ho tejto povinnosti zbavil príslušný orgán alebo ten, v záujme koho túto
povinnosť má.
(3) Výpoveď môže odoprieť ten, kto by ňou spôsobil nebezpečenstvo trestného
stíhania sebe alebo blízkym osobám; ich výpočet sa spravuje Občianskym
zákonníkom.
(4) Správny orgán poučí svedka pred výsluchom o možnosti odoprieť výpoveď, o
jeho povinnosti vypovedať pravdivo a nič nezamlčať a o právnych následkoch
nepravdivej alebo neúplnej výpovede.
§ 36
Znalci
Ak je pre odborné posúdenie skutočností dôležitých pre rozhodnutie potrebný
znalecký posudok, správny orgán ustanoví znalca. Proti rozhodnutiu o ustanovení
znalca sa možno odvolať.
§ 37
Listiny
(1) Správny orgán môže uložiť účastníkovi konania alebo inej osobe, ktorá má
listinu potrebnú na vykonanie dôkazov, aby ju predložil.
(2) Predloženie listiny nemožno žiadať alebo môže sa odoprieť z dôvodov, pre
ktoré nesmie byť vyslúchnutý alebo je oprávnený odoprieť výpoveď svedok.
§ 38
Ohliadka
(1) Vlastník alebo užívateľ veci je povinný predložiť správnemu orgánu predmet
ohliadky alebo strpieť ohliadku na mieste.
(2) Ohliadku nemožno vykonať alebo môže sa odoprieť z dôvodov, pre ktoré nesmie
byť vyslúchnutý alebo je oprávnený odoprieť výpoveď svedok.
(3) Na miestnu ohliadku správny orgán prizve účastníka konania a toho, kto je
oprávnený predmetom ohliadky nakladať.
§ 39
Čestné vyhlásenie
(1) Správny orgán môže namiesto dôkazu pripustiť čestné vyhlásenie účastníka
konania, pokiaľ osobitný zákon neustanovuje inak.
(2) Čestné vyhlásenie správny orgán nepripustí, ak tomu bráni všeobecný záujem
alebo ak by tým bola porušená rovnosť medzi účastníkmi konania. Čestným
vyhlásením nemožno nahradiť znalecký posudok.
(3) V čestnom vyhlásení je účastník povinný uviesť pravdivé údaje. Správny
orgán musí upozorniť účastníka konania na právne následky nepravdivého čestného
vyhlásenia.
§ 40
Predbežné otázky
(1) Ak sa v konaní vyskytne otázka, o ktorej už právoplatne rozhodol príslušný
orgán, je správny orgán takým rozhodnutím viazaný; inak si správny orgán môže o
takejto otázke urobiť úsudok alebo dá príslušnému orgánu podnet na začatie
konania.
(2) Správny orgán si nemôže ako o predbežnej otázke urobiť úsudok o tom, či a
kto spáchal trestný čin, priestupok alebo iný správny delikt, alebo o osobnom
stave fyzickej osoby, alebo o existencii právnickej osoby, ak patrí o tom
rozhodovať súdu.
Oddiel 3
Zabezpečenie priebehu a účelu konania
§ 41
Predvolanie
(1) Správny orgán predvolá osoby, osobná účasť ktorých pri prejednávaní veci je
nevyhnutná.
(2) V predvolaní správny orgán upozorní na právne následky nedostavenia sa.
§ 42
Predvedenie
(1) Účastník konania alebo svedok, ktorý sa bez náležitého ospravedlnenia alebo
bez závažných dôvodov na opätovné predvolanie nedostaví na správny orgán a bez
osobnej účasti ktorého nemožno konanie uskutočniť, môže byť predvedený.
(2) Predvedenie vykoná Policajný zbor na základe písomnej žiadosti správneho
orgánu.
§ 43
Predbežné opatrenia
(1) Správny orgán môže pred skončením konania v rozsahu nevyhnutne potrebnom
pre zabezpečenie jeho účelu
a) uložiť účastníkom, aby niečo vykonali, niečoho sa zdržali alebo niečo
strpeli;
b) nariadiť zabezpečenie vecí, ktoré sa majú zničiť alebo urobiť nepotrebnými,
alebo ktoré sú potrebné na vykonanie dôkazov.
(2) Správny orgán predbežné opatrenie zruší, len čo pominie dôvod, pre ktorý
bolo nariadené; inak stráca účinnosť dňom, keď rozhodnutie vo veci nadobudlo
právoplatnosť.
(3) Odvolanie proti rozhodnutiu o predbežnom opatrení nemá odkladný účinok.
§ 44
Dožiadanie
(1) Správne orgány vykonávajú procesné úkony v obvode svojej pôsobnosti.
(2) Ak správny orgán nemôže vykonať niektorý procesný úkon v obvode svojej
pôsobnosti alebo ak je to účelné z iných dôvodov, je oprávnený dožiadať o jeho
vykonanie iný správny orgán toho istého alebo nižšieho stupňa.
(3) Dožiadaný správny orgán je povinný v medziach svojej pôsobnosti dožiadaniu
vyhovieť najneskôr v lehote 15 dní, ak v dožiadaní nie je určená dlhšia lehota.
§ 45
Poriadkové opatrenia
(1) Tomu, kto sťažuje postup konania, najmä tým, že
sa bez závažných dôvodov nedostaví na výzvu na správny orgán, ruší napriek
predchádzajúcemu napomenutiu poriadok, bezdôvodne odmieta svedeckú výpoveď,
predloženie listiny alebo vykonanie ohliadky, môže správny orgán uložiť
poriadkovú pokutu do 165 eur, a to aj opakovane.
(2) Toho, kto hrubo ruší poriadok, môže správny orgán tiež vykázať z miesta
pojednávania; ak je vykázaný účastník konania, môže sa konať v jeho
neprítomnosti.
(3) Správny orgán, ktorý poriadkovú pokutu uložil, môže ju odpustiť.
Oddiel 4
Rozhodnutie
§ 46
Rozhodnutie musí byť v súlade so zákonmi a ostatnými právnymi predpismi, musí
ho vydať orgán na to príslušný, musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu
veci a musí obsahovať predpísané náležitosti.
§ 47
Náležitosti rozhodnutia
(1) Rozhodnutie musí obsahovať výrok, odôvodnenie a poučenie o odvolaní
(rozklade). Odôvodnenie nie je potrebné, ak sa všetkým účastníkom konania
vyhovuje v plnom rozsahu.
(2) Výrok obsahuje rozhodnutie vo veci s uvedením ustanovenia právneho
predpisu, podľa ktorého sa rozhodlo, prípadne aj rozhodnutie o povinnosti
nahradiť trovy konania. Pokiaľ sa v rozhodnutí ukladá účastníkovi konania
povinnosť na plnenie, správny orgán určí pre ňu lehotu; lehota nesmie byť
kratšia, než ustanovuje osobitný zákon.
(3) V odôvodnení rozhodnutia správny orgán uvedie, ktoré skutočnosti boli
podkladom na rozhodnutie, akými úvahami bol vedený pri hodnotení dôkazov, ako
použil správnu úvahu pri použití právnych predpisov, na základe ktorých
rozhodoval, a ako sa vyrovnal s návrhmi a námietkami účastníkov konania a s ich
vyjadreniami k podkladom rozhodnutia.
(4) Poučenie o odvolaní (rozklade) obsahuje údaj, či je rozhodnutie konečné
alebo či sa možno proti nemu odvolať (podať rozklad), v akej lehote, na ktorý
orgán a kde možno odvolanie podať. Poučenie obsahuje aj údaj, či rozhodnutie
možno preskúmať súdom.
(5) V písomnom vyhotovení rozhodnutia sa uvedie aj orgán, ktorý rozhodnutie
vydal, dátum vydania rozhodnutia, meno a priezvisko fyzickej osoby a názov
právnickej osoby. Rozhodnutie musí mať úradnú pečiatku a podpis s uvedením
mena, priezviska a funkcie oprávnenej osoby. Osobitné právne predpisy môžu
ustanoviť ďalšie náležitosti rozhodnutia.
(6) Chyby v písaní, v počtoch a iné zrejmé nesprávnosti v písomnom vyhotovení
rozhodnutia správny orgán kedykoľvek aj bez návrhu opraví a upovedomí o tom
účastníkov konania.
(7) Osobitné zákony ustanovujú, v ktorých prípadoch sa rozhodnutie, ktorým sa
účastníkovi konania v plnom rozsahu vyhovuje, len vyznačí v spise a účastníkovi
konania sa namiesto písomného vyhotovenia rozhodnutia vydá osobitný doklad
alebo poskytne plnenie.
§ 48
Zmier
(1) Ak to pripúšťa povaha veci, môžu účastníci konania medzi sebou so
schválením správneho orgánu uzavrieť zmier. Správny orgán zmier neschváli, ak
odporuje právnym predpisom alebo všeobecnému záujmu.
(2) Proti schválenému zmieru sa nemožno odvolať. Schválený zmier je
vykonateľný.
§ 49
Lehota pre rozhodnutie
(1) V jednoduchých veciach, najmä ak možno rozhodnúť na podklade dokladov
predložených účastníkom konania, správny orgán rozhodne bezodkladne.
(2) V ostatných prípadoch, ak osobitný zákon neustanovuje inak, je správny
orgán povinný rozhodnúť vo veci do 30 dní od začatia konania; vo zvlášť
zložitých prípadoch rozhodne najneskôr do 60 dní; ak nemožno vzhľadom na povahu
veci rozhodnúť ani v tejto lehote, môže ju primerane predĺžiť odvolací orgán
(orgán príslušný rozhodnúť o rozklade). Ak správny orgán nemôže rozhodnúť do
30, prípadne do 60 dní, je povinný o tom účastníka konania s uvedením dôvodov
upovedomiť.
§ 50
Opatrenia proti nečinnosti
Ak to dovoľuje povaha veci a ak nápravu nemožno dosiahnuť inak, správny orgán,
ktorý by bol inak oprávnený rozhodnúť o odvolaní, sám vo veci rozhodne, pokiaľ
správny orgán príslušný na rozhodnutie nezačal konanie, hoci je na to povinný
alebo pokiaľ nerozhodol v lehote ustanovenej v § 49 ods. 2.
§ 51
Oznámenie rozhodnutia
(1) Rozhodnutie sa účastníkovi konania oznamuje doručením písomného vyhotovenia
tohto rozhodnutia, ak zákon neustanovuje inak. Deň doručenia rozhodnutia je
dňom jeho oznámenia.
(2) Účastníkovi konania, ktorý je prítomný, môže sa rozhodnutie oznámiť ústnym
vyhlásením; deň ústneho vyhlásenia rozhodnutia je dňom oznámenia rozhodnutia
len vtedy, pokiaľ sa prítomný účastník konania vzdal nároku na doručenie
písomného vyhotovenia rozhodnutia.
(3) Ak sa namiesto doručenia písomného vyhotovenia rozhodnutia vydáva osobitný
doklad, je dňom oznámenia rozhodnutia deň prevzatia dokladu. Ak sa namiesto
doručenia písomného vyhotovenia rozhodnutia poskytuje plnenie, je dňom
oznámenia rozhodnutia deň prijatia prvého poskytnutého plnenia.
§ 52
Právoplatnosť a vykonateľnosť rozhodnutia
(1) Rozhodnutie, proti ktorému sa nemožno odvolať (podať rozklad), je
právoplatné.
(2) Rozhodnutie je vykonateľné, ak sa proti nemu nemožno odvolať (podať
rozklad) alebo ak odvolanie (rozklad) nemá odkladný účinok.
Štvrtá časť
PRESKÚMANIE ROZHODNUTÍ
Oddiel 1
Odvolacie konanie
§ 53
Proti rozhodnutiu správneho orgánu má účastník konania právo podať odvolanie,
pokiaľ zákon neustanovuje inak alebo pokiaľ sa účastník konania odvolania
písomne alebo ústne do zápisnice nevzdal.
§ 54
(1) Odvolanie sa podáva na správnom orgáne, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal.
(2) Odvolanie treba podať v lehote 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia, ak inú
lehotu neustanovuje osobitný zákon.
(3) Pokiaľ účastník konania v dôsledku nesprávneho poučenia alebo pre to, že
nebol poučený vôbec, podal opravný prostriedok po lehote, predpokladá sa, že ho
podal včas, ak tak urobil najneskôr do 3 mesiacov odo dňa oznámenia
rozhodnutia.
(4) Účastník konania môže odvolanie vziať späť, kým sa o ňom nerozhodlo. Ak
účastník konania vzal odvolanie späť, nemôže sa znova odvolať.
§ 55
(1) Pokiaľ osobitný zákon neustanovuje inak, včas podané odvolanie má odkladný
účinok.
(2) Ak to vyžaduje naliehavý všeobecný záujem alebo ak je nebezpečenstvo, že
odkladom výkonu rozhodnutia utrpí účastník konania alebo niekto iný
nenahraditeľnú ujmu, môže správny orgán odkladný účinok vylúčiť; naliehavosť
treba riadne odôvodniť. Odkladný účinok nemožno vylúčiť, ak tak ustanovuje
osobitný zákon.
(3) Proti rozhodnutiu o vylúčení odkladného účinku sa nemožno odvolať.
§ 56
Správny orgán, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal, upovedomí ostatných
účastníkov konania o obsahu podaného odvolania, vyzve ich, aby sa k nemu
vyjadrili, a podľa potreby doplní konanie vykonaním novonavrhnutých dôkazov.
§ 57
(1) Správny orgán, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal, môže o odvolaní sám
rozhodnúť, ak odvolaniu v plnom rozsahu vyhovie a ak sa rozhodnutie netýka
iného účastníka konania ako odvolateľa alebo ak s tým ostatní účastníci konania
súhlasia.
(2) Ak nerozhodne správny orgán, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal, o odvolaní,
predloží ho spolu s výsledkami doplneného konania a so spisovým materiálom
odvolaciemu orgánu najneskôr do 30 dní odo dňa, keď mu odvolanie došlo, a
upovedomí o tom účastníka konania.
§ 58
(1) Ak osobitný zákon neustanovuje inak, odvolacím orgánom je správny orgán
najbližšieho vyššieho stupňa nadriadený správnemu orgánu, ktorý napadnuté
rozhodnutie vydal.
(2) O odvolaní proti rozhodnutiu orgánu právnickej osoby rozhoduje útvar
ustanovený zákonom, a ak ho zákon neustanovuje, útvar určený jej štatútom; ak
taký útvar nie je, rozhoduje orgán, ktorý ju zriadil alebo založil.
(3) Ak nemožno odvolací orgán určiť podľa odsekov 1 a 2, rozhoduje vedúci
správneho orgánu na základe návrhu ním ustanovenej osobitnej komisie.
§ 59
(1) Odvolací orgán preskúma napadnuté rozhodnutie v celom rozsahu; ak je to
nevyhnutné, doterajšie konanie doplní, prípadne zistené vady odstráni.
(2) Ak sú pre to dôvody, odvolací orgán rozhodnutie zmení alebo zruší, inak
odvolanie zamietne a rozhodnutie potvrdí.
(3) Odvolací orgán rozhodnutie zruší a vec vráti správnemu orgánu, ktorý ho
vydal, na nové prejednanie a rozhodnutie, pokiaľ je to vhodnejšie najmä z
dôvodov rýchlosti alebo hospodárnosti; správny orgán je právnym názorom
odvolacieho orgánu viazaný.
(4) Proti rozhodnutiu odvolacieho orgánu o odvolaní sa nemožno ďalej odvolať.
§ 60
Odvolací orgán je povinný preskúmať i oneskorené odvolanie z toho hľadiska, či
neodôvodňuje obnovu konania alebo zmenu alebo zrušenie rozhodnutia mimo
odvolacieho konania.
§ 60a
Ustanovenia prvej až tretej časti sa primerane vzťahujú aj na konanie o
odvolaní.
§ 61
(1) Proti rozhodnutiu ústredného orgánu štátnej správy, vydanému v prvom
stupni, možno podať na tomto orgáne v lehote 15 dní odo dňa oznámenia
rozhodnutia rozklad; včas podaný rozklad má odkladný účinok.
(2) O rozklade rozhoduje vedúci ústredného orgánu štátnej správy na základe
návrhu ním ustanovenej osobitnej komisie. Proti tomuto rozhodnutiu sa nemožno
odvolať.
(3) Ustanovenia o odvolacom konaní sa primerane vzťahujú aj na konanie o
rozklade.
Oddiel 2
Obnova konania
§ 62
(1) Konanie pred správnym orgánom ukončené rozhodnutím, ktoré je právoplatné,
sa na návrh účastníka konania obnoví, ak
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv
na rozhodnutie a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia účastníka konania;
b) rozhodnutie záviselo od posúdenia predbežnej otázky, o ktorej príslušný
orgán rozhodol inak;
c) nesprávnym postupom správneho orgánu sa účastníkovi konania odňala možnosť
zúčastniť sa na konaní, ak to mohlo mať podstatný vplyv na rozhodnutie a ak sa
náprava nemohla urobiť v odvolacom konaní;
d) rozhodnutie vydal vylúčený orgán (§ 9 a 13), ak to mohlo mať podstatný vplyv na
rozhodnutie a ak sa náprava nemohla urobiť v odvolacom konaní;
e) rozhodnutie sa opiera o dôkazy, ktoré sa ukázali ako nepravdivé, alebo
rozhodnutie sa dosiahlo trestným činom.
(2) Správny orgán nariadi obnovu konania z dôvodov uvedených v odseku 1, ak je
na preskúmaní rozhodnutia všeobecný záujem.
(3) Obnova konania nie je prípustná, ak bol rozhodnutím účastníkovi konania
udelený súhlas na občianskoprávne alebo pracovnoprávne konanie, alebo ak sa
rozhodlo vo veci osobného stavu a účastník konania nadobudol práva
dobromyseľne.
§ 63
(1) Obnovu konania povolí na návrh účastníka konania alebo nariadi správny
orgán, ktorý vo veci rozhodol v poslednom stupni.
(2) V návrhu na obnovu konania treba uviesť dôvody obnovy konania a skutočnosti
svedčiace o tom, že návrh je podaný včas.
(3) Návrh sa podáva na správnom orgáne uvedenom v odseku 1 v lehote 3 mesiacov
odo dňa, keď sa účastník dozvedel o dôvodoch obnovy, najneskôr však do 3 rokov
od právoplatnosti rozhodnutia; v rovnakej lehote môže správny orgán obnovu
konania nariadiť. Zmeškanie lehoty (§ 28) nemožno odpustiť.
(4) Po uplynutí troch rokov od právoplatnosti rozhodnutia možno podať návrh na
obnovu konania alebo obnovu konania nariadiť len vtedy, ak sa rozhodnutie
dosiahlo trestným činom.
(5) Proti rozhodnutiu o obnove konania možno podať odvolanie (rozklad).
Rozhodnutie o povolení alebo nariadení obnovy má odkladný účinok, pokiaľ sa
napadnuté rozhodnutie ešte nevykonalo.
§ 64
(1) Nové konanie vo veci uskutoční správny orgán, ktorého rozhodnutia sa dôvod
obnovy konania týka; ak sa dôvod obnovy konania týka rozhodnutia správnych
orgánov prvého i druhého stupňa, nové konanie uskutoční správny orgán prvého
stupňa.
(2) Pokiaľ sa dôvod obnovy konania týka iba konania pred odvolacím orgánom,
spojí sa rozhodnutie o obnove konania s novým rozhodnutím vo veci.
(3) Novým rozhodnutím vo veci sa pôvodné rozhodnutie zrušuje.
(4) Proti novému rozhodnutiu vo veci sa možno odvolať (podať rozklad).
Oddiel 3
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
§ 65
(1) Rozhodnutie, ktoré je právoplatné, môže z vlastného alebo iného podnetu
preskúmať správny orgán najbližšie vyššieho stupňa nadriadený správnemu orgánu,
ktorý toto rozhodnutie vydal (§ 58), ak ide o rozhodnutie ústredného orgánu
štátnej správy, jeho vedúci na základe návrhu ním ustavenej osobitnej komisie
(§ 61 ods. 2).
(2) Správny orgán príslušný na preskúmanie rozhodnutia ho zruší alebo zmení, ak
bolo vydané v rozpore so zákonom, všeobecne záväzným právnym predpisom alebo
všeobecne záväzným nariadením. Pri zrušení alebo zmene rozhodnutia dbá na to,
aby práva nadobudnuté dobromyseľne boli čo najmenej dotknuté.
(3) Pri preskúmavaní rozhodnutia vychádza správny orgán z právneho stavu a
skutkových okolností v čase vydania rozhodnutia. Nemôže preto zrušiť alebo
zmeniť rozhodnutie, ak sa po jeho vydaní dodatočne zmenili rozhodujúce skutkové
okolnosti, z ktorých pôvodné rozhodnutie vychádzalo.
§ 66
Podnetu účastníka konania na preskúmanie rozhodnutia môže v plnom rozsahu
vyhovieť aj správny orgán, ktorý rozhodnutie vydal, ak sa rozhodnutie netýka
iného účastníka konania alebo ak s tým súhlasia ostatní účastníci konania.
§ 67
Rozhodnutie, ktorým sa účastníkovi konania dal súhlas na občianskoprávny alebo
pracovnoprávny úkon alebo ktorým sa rozhodlo vo veci osobného stavu, nemožno
mimo odvolacieho konania zrušiť alebo zmeniť, ak účastník konania nadobudol
práva dobromyseľne.
§ 68
(1) Správny orgán nemôže mimo odvolacieho konania rozhodnutie zrušiť alebo
zmeniť po uplynutí troch rokov od právoplatnosti napadnutého rozhodnutia.
(2) Proti rozhodnutiu, ktorým sa zrušuje alebo mení rozhodnutie mimo
odvolacieho konania, sa možno odvolať (podať rozklad). Ak správny orgán
oznámil, že začal preskúmavať rozhodnutie mimo odvolacieho konania, na
preskúmanie a na rozhodnutie o odvolaní sa nevzťahuje lehota podľa odseku 1.
Oddiel 4
Konanie o proteste prokurátora
§ 69
(1) Ak sa protest prokurátora podal na správnom orgáne, ktorý rozhodnutie
vydal, môže tento orgán sám svoje rozhodnutie, proti ktorému protest smeruje,
zrušiť alebo nahradiť rozhodnutím zodpovedajúcim zákonu.
(2) Ak takto správny orgán plne nevyhovie protestu sám, je povinný predložiť ho
spolu so spisovým materiálom v lehote určenej v proteste, a ak lehota nie je
určená, do 30 dní na rozhodnutie nadriadenému správnemu orgánu najbližšie
vyššieho stupňa (§ 58); ak ide o ústredný orgán štátnej správy, predloží
protest svojmu vedúcemu, ktorý rozhodne na základe návrhu ním ustavenej
osobitnej komisie (§ 61 ods. 2).
(3) Rozhodnutie o proteste prokurátora sa doručí prokurátorovi a účastníkom
konania.
(4) Proti rozhodnutiu o proteste prokurátora sa môžu účastníci konania odvolať
(podať rozklad).
Oddiel 5
Preskúmavanie rozhodnutí správnych orgánov súdom
§ 70
Osobitné zákony ustanovujú, v ktorých prípadoch súdy preskúmavajú rozhodnutia
správnych orgánov.
Piata časť
VÝKON ROZHODNUTÍ
Oddiel 1
Spoločné ustanovenia
§ 71
(1) Ak účastník konania nesplní v určenej lehote dobrovoľne povinnosť uloženú
mu rozhodnutím, ktoré je vykonateľné (§ 52 ods. 2), alebo zmierom schváleným
správnym orgánom alebo ním zostaveným výkazom nedoplatkov (ďalej len
"rozhodnutie"), ich výkon sa uskutoční. Ak v rozhodnutí nebola určená
lehota na plnenie, určí ju orgán, ktorý uskutočňuje výkon rozhodnutia; lehota
nesmie byť kratšia, než ustanovuje osobitný zákon.
(2) Výkaz nedoplatkov možno vykonať, ak bol zostavený na základe vykonateľného
rozhodnutia alebo na základe povinnosti dlžníka ustanovenej zákonom zaplatiť
bez vydania osobitného rozhodnutia.
(3) Výkon rozhodnutia možno nariadiť najneskôr do 3 rokov po uplynutí lehoty
určenej pre splnenie uloženej povinnosti (ods. 1).
§ 72
(1) Výkon rozhodnutia sa uskutočňuje na návrh účastníka konania alebo na podnet
správneho orgánu, ktorý v prvom stupni vydal rozhodnutie, schválil zmier alebo
vyhotovil výkaz nedoplatkov (vymáhajúci správny orgán). Pokiaľ tento orgán nie
je sám na výkon rozhodnutia oprávnený, postúpi vec orgánu príslušnému podľa §
73.
(2) Účastník konania alebo vymáhajúci správny orgán alebo ten, o kom to
ustanovuje zákon, môžu podať návrh na súdny výkon rozhodnutia alebo návrh na
vykonanie exekúcie súdnym exekútorom.
§ 73
Výkon rozhodnutia uskutočňuje správny orgán, ktorý vo veci rozhodol v prvom
stupni, ak osobitný zákon neustanovuje inak.
§ 74
Orgán uskutočňujúci výkon rozhodnutia je povinný oznámiť účastníkovi konania,
ktorého sa výkon týka, začatie výkonu rozhodnutia; ak treba určiť lehotu na
plnenie (§ 71 ods. 1), uvedie sa v tomto oznámení.
§ 75
(1) Orgán uskutočňujúci výkon rozhodnutia môže zo závažných dôvodov na návrh
účastníka konania alebo z vlastného, prípadne iného podnetu výkon rozhodnutia
odložiť.
(2) Na návrh účastníka konania alebo z vlastného podnetu orgán uskutočňujúci
výkon rozhodnutia od výkonu upustí, ak
a) vymáhaný nárok zanikol alebo sa jeho vymáhanie stalo bezpredmetným,
b) podklad pre výkon rozhodnutia (§ 71 ods. 1) bol zrušený,
c) splnenie tej istej povinnosti vymáha súd,
d) výkon rozhodnutia je neprípustný,
e) na predmet, ktorého sa výkon rozhodnutia týka, úspešne sa uplatnilo právo,
ktoré výkon rozhodnutia nepripúšťa.
(3) O zastavení výkonu rozhodnutia, proti ktorému prokurátor podal protest,
platia ustanovenia zákona o prokuratúre.
§ 76
(1) Proti jednotlivým úkonom a opatreniam spojeným s výkonom rozhodnutia možno
podať námietky.
(2) Námietky majú odkladný účinok len vtedy,
a) ak smerujú proti povoleniu odkladu alebo upusteniu od výkonu rozhodnutia,
b) ak smerujú proti začatiu výkonu rozhodnutia pri výkone rozhodnutia
vyprataním,
c) ak sa v nich uplatňuje, že vymáhané plnenie sa už vykonalo alebo že ešte
neuplynula lehota na plnenie,
d) ak sa v nich uplatňuje na predmet, ktorého sa výkon rozhodnutia týka, právo,
ktoré výkon rozhodnutia nepripúšťa.
(3) O námietkach rozhoduje orgán uskutočňujúci výkon rozhodnutia. Proti
rozhodnutiu o námietkach sa nemožno odvolať.
§ 77
(1) Výkon rozhodnutia možno uskutočniť len prostriedkami uvedenými v zákone.
Pri výkone rozhodnutia sa použije prostriedok, ktorý účastníka konania čo
najmenej postihuje a vedie ešte k cieľu.
(2) Výkon rozhodnutia sa uskutočňuje na základe exekučného príkazu.
Oddiel 2
Vymáhanie peňažných plnení
§ 78
(1) Výkon rozhodnutia ukladajúceho peňažné plnenie sa uskutočňuje zrážkami zo
mzdy, prikázaním pohľadávky alebo predajom hnuteľných vecí alebo nehnuteľnosti.
(2) Príkaz na vykonanie zrážok zo mzdy vydá správny orgán tomu, kto vypláca
dlžníkovi mzdu, inú odmenu za prácu alebo náhradu za pracovný príjem.
(3) Prikázanie pohľadávky správny orgán vykoná tak, že tomu, voči komu má
dlžník pohľadávku, prikáže, aby pohľadávku do výšky dlžnej sumy zaplatil
správnemu orgánu.
(4) Výkon rozhodnutia prikázaním pohľadávky z účtu v banke alebo v pobočke
zahraničnej banky sa uskutoční jej odpísaním z účtu dlžníka.
(5) Pri výkone rozhodnutia podľa odsekov 1 až 4 sa primerane použijú
ustanovenia Občianskeho súdneho poriadku.
Oddiel 3
Vymáhanie nepeňažných plnení
§ 79
(1) Rozhodnutie ukladajúce nepeňažné plnenie sa vykoná náhradným výkonom,
ukladaním peňažných pokút alebo priamym vynútením uloženej povinnosti.
(2) Náhradný výkon spočíva v tom, že uložené práce a výkony sa uskutočnia na
náklad a nebezpečenstvo povinného, ak uloženú prácu alebo výkon môže uskutočniť
aj niekto iný ako povinný.
(3) Ak náhradný výkon nie je podľa povahy veci
možný alebo účelný, vymáha sa splnenie povinnosti uloženej rozhodnutím
postupným ukladaním pokút; jednorazovo uložená pokuta nesmie prevýšiť sumu 1659
eur.
(4) Priame vynútenie povinnosti sa vykoná najmä vyprataním bytu, nebytového
priestoru, nehnuteľnosti alebo jej časti, odňatím veci alebo listiny a
predvedením osoby.
(5) Pri vynútení povinnosti vyprataním sa primerane použijú ustanovenia
Občianskeho súdneho poriadku. Výkon rozhodnutia odňatím veci alebo listiny sa
uskutoční za prítomnosti plnoletej osoby.
§ 80
(1) Zamestnanec poverený uskutočnením výkonu rozhodnutia robí jednotlivé úkony
podľa písomného príkazu, ktorý vydá orgán uvedený v § 73. Týmto príkazom je
povinný sa preukázať.
(2) Ak účastník konania preukáže, že vymáhaná povinnosť bola už splnená alebo
že sa na vymáhaní netrvá, alebo že uskutočnenie výkonu rozhodnutia bolo
odložené alebo zastavené, alebo že boli podané námietky, ktoré majú odkladný
účinok, zamestnanec poverený uskutočnením výkonu rozhodnutia úkon neurobí.
Šiesta časť
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 81
Správny orgán je povinný v konaní dbať na imunity a výsady priznávané
medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, alebo zákonmi.
§ 82
(1) Ustanovenia tohto zákona platia aj pre konanie neskončené pred začatím jeho
účinnosti.
(2) Pokiaľ rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť pred začiatkom účinnosti tohto
zákona, možno povoliť obnovu konania, ak sa rozhodnutie nedosiahlo trestným
činom, alebo preskúmať rozhodnutie mimo odvolacieho konania len vtedy, ak odo
dňa, keď sa rozhodnutie stalo právoplatným, neuplynuli tri roky.
(3) Ak sa pred začiatkom účinnosti tohto zákona začala správna exekúcia,
dokončí sa podľa doterajších predpisov.
§ 83
Zrušujú sa:
1. vládne nariadenie č. 91/1960 Zb. o správnom konaní;
2. § 28 ods. 1 zákona č. 60/1961 Zb. o úlohách národných výborov pri
zabezpečovaní socialistického poriadku;
3. § 15 ods. 4 druhá veta zákona č. 60/1965 Zb. o prokuratúre.
§ 84
Nedotknuté zostávajú ustanovenia osobitných právnych predpisov platných k začiatku
účinnosti tohto zákona, ktoré upravujú správne konanie, avšak s výnimkou
ustanovenia, že o odvolaní proti rozhodnutiam orgánov národného výboru
rozhodujú orgány toho istého národného výboru. Nedotknutá zostáva aj vecná
príslušnosť miestnych národných výborov založená k začiatku účinnosti tohto
zákona osobitnými právnymi predpismi.
§ 85
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1968.
Novotný v. r.
Laštovička v. r.
Lenárt v. r.
1)Zákon č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení
neskorších predpisov.