Zákon o štátnom fonde rozvoja bývania
28.01.2011
607/2003 Z.z.
ZÁKON
607/2003 Z.z.
ZÁKON
Zmena:536/2004 Z. z. s účinnosťou od 1.novembra 2004
Zmena:523/2004 Z. z. s účinnosťou od 1.januára 2005
Zmena:349/2007 Z. z. s účinnosťou od 1.septembra 2007
Zmena:349/2007 Z. z. s účinnosťou od 1.januára 2008
Zmena:518/2008 Z. z. s účinnosťou od 1.januára 2009
Zmena:265/2009 Z. z. s účinnosťou od 1.júla 2009
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Základné ustanovenia
(1) Financovanie štátnej podpory (ďalej len "podpora") pri rozširovaní
a zveľaďovaní bytového fondu sa uskutočňuje prostredníctvom Štátneho
fondu rozvoja bývania1) (ďalej len "fond").
(2) Fond je právnická osoba so sídlom v Bratislave.
§ 2
Správa a orgány fondu
(1) Správu fondu vykonáva Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo").
(2) Na čele fondu je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva minister
výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (ďalej len
"minister").
(3) Minister zriaďuje Radu Štátneho fondu rozvoja
bývania (ďalej len "Rada fondu") ako svoj poradný orgán na tvorbu a
použitie prostriedkov fondu.
(4) Podrobnosti o organizácii a
činnosti fondu, ako aj podrobnosti o počte členov a o zložení Rady
fondu, vymenúvaní a odvolávaní jej členov a o jej organizácii a činnosti
upraví štatút fondu, ktorý schvaľuje vláda Slovenskej republiky.
§ 3
Zdroje fondu
Zdroje fondu sú
a) splátky úverov poskytnutých z fondu,
b) splátky úrokov z úverov poskytnutých z fondu,
c) sankcie za porušenie zmluvných podmienok,
d) výnosy z prostriedkov fondu uložených v Štátnej pokladnici s
výnimkou výnosov z prostriedkov poskytnutých fondu zo štátneho rozpočtu,
e) príjmy z výťažku pri výkone exekúcie veci, na ktorú bolo zriadené zmluvné záložné právo,
f) zostatky prostriedkov fondu k 31. decembru predchádzajúceho
rozpočtového roka a zostatky prostriedkov poskytnutých fondu zo štátneho
rozpočtu, ak spĺňajú podmienky podľa osobitného predpisu, 1a)
g) zostatky nevyčerpanej podpory vrátenej žiadateľom s výnimkou
zostatkov vrátenej nevyčerpanej podpory poskytnutej z prostriedkov
štátneho rozpočtu v predchádzajúcich rokoch,
h) príspevky poskytnuté z Fondu národného majetku Slovenskej republiky za podmienok ustanovených osobitným predpisom, 2)
i) dary,
j) dotácie zo štátneho rozpočtu, 1)
k) iné zdroje, ak tak ustanovuje osobitný predpis.
§ 4
Použitie prostriedkov fondu
(1) Prostriedky fondu možno použiť na
a) podpory poskytované na účel uskutočnenia pomoci štátu pri rozširovaní a zveľaďovaní bytového fondu,
b) realizáciu vládneho programu zatepľovania,
c) správu fondu.
(2) Rozpočet fondu schvaľuje vláda Slovenskej republiky. Fond je
povinný predložiť vláde Slovenskej republiky prostredníctvom
ministerstva návrh rozpočtu každoročne do 15. augusta, ak vláda
Slovenskej republiky neurčí neskorší termín.
(3) O zmenách
rozpočtu fondu, ktoré majú vplyv na prebytok alebo schodok rozpočtu
verejnej správy v jednotnej metodike platnej pre Európsku úniu,
rozhoduje vláda Slovenskej republiky. O ostatných zmenách rozpočtu fondu
rozhoduje minister na základe odporúčania Rady fondu.
(4)
Prostriedky použité na správu fondu okrem nákladov za vedenie účtov a
bankové služby nesmú prekročiť 3 % z ročných zdrojov fondu uvedených v §
3 ods. 1 písm. a) až e). Na odmeňovanie zamestnancov fondu sa vzťahuje
osobitný predpis.3)
§ 5
Účel podpory
(1) Podporu možno poskytnúť na tieto účely:
a) obstaranie bytu výstavbou, nadstavbou, vstavbou, prístavbou,
dostavbou, prípadne prestavbou nebytového priestoru v bytovom dome, v
rodinnom dome alebo v polyfunkčom dome,
b) výstavba alebo dostavba zariadenia sociálnych služieb, 4) ktoré poskytuje starostlivosť celoročne (ďalej len "zariadenie
sociálnych služieb"), alebo prestavba nebytového priestoru na zariadenie
sociálnych služieb,
c) kúpa bytu,
d) obnova bytovej budovy, 5)
e) výstavba nájomného bytu vrátane bytu, ktorý sa získa nadstavbou,
vstavbou, prístavbou, prípadne prestavbou nebytového priestoru,
f) obnova zariadenia sociálnych služieb,
g) zatepľovanie bytovej budovy.
(2) Polyfunkčný dom na účely tohto zákona je budova, v ktorej najmenej
jedna tretina podlahovej plochy je určená na bývanie a pozostáva
najmenej zo štyroch bytov.
(3)
Zatepľovaním bytovej budovy na účely tohto zákona sa rozumie zlepšenie
tepelno-technických vlastností budovy na bývanie, ktoré sa preukazuje
a) dosiahnutím zníženia potreby tepla na vykurovanie minimálne 20 %
oproti výpočtovo určenej potrebe tepla na vykurovanie za podmienky, že
uskutočnením tohto účelu sa splní hygienické kritérium, kritérium výmeny
vzduchu a energetické kritérium určené osobitným predpisom,
b)
splnením kritéria minimálnych tepelnoizolačných vlastností stavebných
konštrukcií preukázaním hodnoty súčiniteľa prechodu tepla stavebných
konštrukcií nižšej, ako je požiadavka osobitného predpisu, pričom
stavebnými konštrukciami sú obvodový plášť, strešný plášť, otvorové
konštrukcie a vnútorné deliace konštrukcie medzi vykurovaným a
nevykurovaným priestorom.
(4) Ustanovenie odseku 1 sa vzťahuje aj na
a) byt stavebne určený na trvalé bývanie občana s ťažkým zdravotným
postihnutím, ktorý má zdravotné postihnutie uvedené v prílohe č. 1,
b) byt trvale určený na bývanie pestúnov a detí zverených do pestúnskej starostlivosti,
c) byt určený výlučne na výkon opatrovateľskej služby podľa osobitného predpisu, 6)
d) byt určený pre fyzickú osobu, ktorej sa skončila ústavná
starostlivosť v detskom domove alebo v domove sociálnych služieb pre
deti alebo ktorej sa skončila pestúnska starostlivosť podľa osobitného
predpisu6a) (ďalej len "odchovanec").
(5) Na účely
tohto zákona sa kúpou bytu podľa odseku 1 písm. c) rozumie kúpa bytu od
stavebníka uvedeného v kolaudačnom rozhodnutí, od ktorého nadobudnutia
právoplatnosti neuplynulo viac ako dva roky.
(6) Ustanovenie odseku 5 sa nepoužije, ak ide o kúpu bytu žiadateľom, ktorým je odchovanec, ktorý si rieši svoje prvé bývanie.
(7) Na účely tohto zákona sa obnovou bytovej budovy podľa odseku 1 písm. d) rozumie
a) tepelná ochrana bytového domu alebo rodinného domu pri dodržaní všeobecne záväzných právnych predpisov7) a technických špecifikácií8) alebo
b) obnova alebo modernizácia spoločných častí a spoločných zariadení bytového domu, 9) alebo
c) odstránenie statických nedostatkov bytového domu, ak sú preukázané oprávnenou osobou.10)
(8) Na účely tohto zákona sa obnovou zariadenia sociálnych služieb podľa odseku 1 písm. f) rozumie
a) tepelná ochrana zariadenia sociálnych služieb,
b) obnova alebo modernizácia obytných miestností, príslušenstva
obytných miestností a spoločných priestorov zariadenia sociálnych
služieb.
(9) Na účely tohto zákona príslušenstvom obytnej
miestnosti zariadenia sociálnych služieb je predsieň, kuchyňa alebo
kuchynský kút, komora, WC, kúpeľňa, kúpeľňový kút alebo sprchovací kút,
ak sú jej súčasťou alebo ak sú k nej priamo priľahlé. Spoločnými
priestormi zariadenia sociálnych služieb sú spoločenská miestnosť,
jedáleň, chodba, schodište, pivnica, práčovňa, kotolňa, kuchyňa, WC a
kúpeľňa, ak nie je súčasťou obytnej miestnosti zariadenia sociálnych
služieb a ak nie je k nej priamo priľahlá.
(10) Ak ide o služobný byt, 11) podporu na účely uvedené v odseku 1 nemožno poskytnúť.
§ 6
Hospodárenie s prostriedkami fondu
(1) Fond hospodári podľa schváleného rozpočtu.
(2) Rozpočet fondu je zapojený finančnými vzťahmi na rozpočet ministerstva.
(3) Po finančnom zúčtovaní vzťahov k štátnemu rozpočtu a po schválení
štátneho záverečného účtu Národnou radou Slovenskej republiky sa
zostatok prostriedkov fondu k 31. decembru príslušného roku prevádza do
nasledujúceho rozpočtového roku.
(4) Za hospodárenie s prostriedkami fondu zodpovedá riaditeľ.12)
(5) Prostriedky fondu sú vedené na osobitnom účte v Štátnej pokladnici.
(6) Prostriedky na realizáciu zatepľovania podľa § 5 ods. 1 písm. g)
vedie fond na samostatnom účte zriadenom v Štátnej pokladnici.
(7) Štátna pokladnica na základe príkazu fondu uskutočňuje prevody
prostriedkov fondu do banky alebo pobočky zahraničnej banky, ktorá
vykonáva finančné operácie súvisiace s použitím prostriedkov fondu podľa
§ 4 ods. 1 písm. a) a b).
(8) Kontrolu hospodárenia s prostriedkami fondu vykonáva Ministerstvo financií Slovenskej republiky.13)
§ 7
Žiadateľ o podporu
Žiadateľom o podporu (ďalej len "žiadateľ") môže byť
a) fyzická osoba, ktorá je občanom Slovenskej republiky a má na
území Slovenskej republiky trvalý pobyt a ktorá dovŕšila vek 18 rokov a
má vlastný príjem z podnikania alebo zo závislej činnosti alebo podľa
osobitného predpisu, 14) alebo
b) právnická osoba so sídlom na území Slovenskej republiky.
§ 8
Druh podpory
(1) Druhy podpory sú:
a) úver,
b) nenávratný príspevok.
(2) Na účely podľa § 5 ods. 1 písm. a), c) a e) možno súčasne poskytnúť viac druhov podpory.
(3) Na účely podľa § 5 ods. 1 písm. b) a f) možno poskytnúť podporu
len žiadateľovi uvedenému v § 7 písm. b), ak je žiadateľom obec alebo
vyšší územný celok.
(4) Na účel podľa § 5 ods. 1 písm. c) možno poskytnúť podporu žiadateľovi
a) podľa § 7 písm. a),
b) podľa § 7 písm. b), ak je žiadateľom obec a byty sú určené na
nájom za podmienok, ktoré ustanoví všeobecne záväzné nariadenie obce.
(5) Podporu podľa odseku 4 možno poskytnúť, iba ak na predmet podpory
nebola poskytnutá podpora na účely podľa § 5 ods. 1 písm. a).
(6) Na účel podľa § 5 ods. 1 písm. e) možno poskytnúť podporu len
žiadateľovi uvedenému v § 7 písm. b), ak je žiadateľom obec alebo
nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby na
zabezpečenie bývania, správy, údržby a obnovy bytového fondu podľa
osobitného zákona14a) (ďalej len "nezisková organizácia").
(7) Žiadateľovi uvedenému v § 7 písm. a) možno poskytnúť podporu na
účel podľa § 5 ods. 1 písm. a) alebo c) len raz, a to len na jeden z
týchto účelov.
§ 9
Výška podpory
(1) Výšku podpory môže tvoriť
a) úver najdlhšie na 30 rokov pri ročnej úrokovej sadzbe do 6 %
1. na účel podľa § 5 ods. 1 písm. a), c) a e) v rozsahu do 80 % obstarávacej ceny najviac 60 000 eur na byt,
2. na účel podľa § 5 ods. 1 písm. b) v rozsahu do 80 %
obstarávacej ceny najviac 700 eur na 1 m2 podlahovej plochy obytnej
miestnosti, príslušenstva obytných miestností a spoločných priestorov
zariadení sociálnych služieb,
3. na účel podľa § 5 ods. 1
písm. d) v rozsahu do 80 % obstarávacej ceny, najmenej 30 eur a najviac
500 eur na 1 m2 podlahovej plochy bytu,
4. na účel podľa § 5 ods. 1 písm. f) najmenej 30 eur a najviac 500 eur na 1 m2 podlahovej plochy obytnej miestnosti.
b)
úver na zatepľovanie bytovej budovy podľa § 5 ods. 1 písm. g) najdlhšie
na 15 rokov pri nulovej úrokovej sadzbe v rozsahu do 100 % oprávnených
nákladov najviac však 50 eur/m2 zatepľovanej plochy pri rodinnom dome a
80 eur/m2 zatepľovanej plochy pri bytovom dome,
c)
nenávratný príspevok na účel podľa § 5 ods. 1 písm. a), c) a e) v
rozsahu do 50 % obstarávacej ceny, najviac 7 000 eur na byt, ak žiadateľ
obstaráva bývanie pre občana s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorý má
zdravotné postihnutie uvedené v prílohe č. 1, a toto bývanie spĺňa
podmienky upravené osobitným predpisom.15)
(2) Výška
podpory podľa odseku 1 písm. a) môže v prípade odchovanca, ktorý žiada o
poskytnutie podpory na účel podľa § 5 ods. 1 písm. a) a c), dosiahnuť
100 % obstarávacej ceny.
(3) Súhrnná suma podpôr poskytnutých
podľa odseku 1 písm. a) a c) s výnimkou podpory podľa odseku 2 nesmie
presiahnuť 80 % obstarávacej ceny.
(4) Obstarávacou cenou na
účely podľa § 5 ods. 1 písm. a), b), d), e) a f) je cena za zhotovenie
stavby vrátane ceny za projektové práce. Cena pozemku, technickej
infraštruktúry, garáže, nebytového priestoru alebo ich podielu sa do
obstarávacej ceny nezapočíta. Pri spájaní podpory na účely uvedené v § 5
ods. 1 písm. a), b), d), e) a f) na jednom objekte sa uvádza aj
obstarávacia cena jednotlivých účelov, na ktoré sa požaduje poskytnutie
podpory.
(5) Obstarávacou cenou na účel podľa § 5 ods. 1 písm. c) je cena dohodnutá v zmluve16) za zhotovenie stavby vrátane ceny za projektové práce. Cena pozemku,
technickej infraštruktúry, garáže, nebytového priestoru alebo ich
podielu sa do obstarávacej ceny nezapočíta. Pri spájaní podpory na účely
uvedené v § 5 ods. 1 písm. c) a d) na jednom objekte sa uvádza aj
obstarávacia cena jednotlivých účelov, na ktoré sa požaduje poskytnutie
podpory.
(6) Oprávneným nákladom na
zatepľovanie bytovej budovy podľa § 5 ods. 1 písm. g) je cena za
zhotovenie stavby vrátane dane z pridanej hodnoty. Do ceny za zhotovenie
stavby sa započítava cena za projektové práce vrátane
tepelno-technického posudku, inžiniersku činnosť, spracovanie návrhu na
podanie žiadosti o poskytnutie podpory a vydanie certifikátu o
energetickej hospodárnosti.
(7) Zatepľovaná plocha je plocha
stavebných konštrukcií, ktorými sú obvodový plášť, strešný plášť,
otvorové konštrukcie a vnútorné deliace konštrukcie medzi vykurovaným a
nevykurovaným priestorom, ktoré sú predmetom realizácie procesu
zatepľovania.
§ 10
Podmienky poskytnutia podpory
(1) Žiadateľ preukáže, že
a) má zabezpečené vlastné prostriedky alebo prostriedky stavebného
sporenia vo výške najmenej 20 % z obstarávacej ceny na účel, na ktorý
požaduje poskytnutie podpory,
b) je schopný platiť splátky a úroky z úveru v dohodnutej výške a v lehotách, ak je druhom podpory úver.
(2) Ustanovenie odseku 1 písm. a) sa nevzťahuje na žiadateľa
a) podľa § 7 písm. a), ak je žiadateľom odchovanec, ktorý žiada
poskytnutie podpory na účely podľa § 5 ods. 1 písm. a) a c),
b)
podľa § 7 písm. b), ak je žiadateľom obec, ktorá žiada poskytnutie
podpory na účel podľa § 5 ods. 1 písm. c) a e), a byty sú určené na
nájom za podmienok, ktoré ustanoví všeobecne záväzné nariadenie obce, 17)
c) podľa § 7 písm. b), ak je žiadateľom nezisková organizácia, ktorá
žiada o poskytnutie podpory na účel podľa § 5 ods. 1 písm. e), a byty
sú určené na nájom za podmienok dohodnutých v zmluve o poskytnutí
podpory,
d) podľa § 7 písm. a) a b), ak žiada o podporu na zatepľovanie podľa § 5 ods. 1 písm. g).
(3) Za vlastné prostriedky podľa odseku 1 písm. a) sa považujú aj
prostriedky z priznanej poistnej náhrady v prípade poistnej udalosti na
stavbe, na ktorú sa v dôsledku živelnej udalosti požaduje poskytnutie
podpory. Na účely tohto zákona sa živelnou udalosťou rozumie povodeň,
záplava, víchrica, úder blesku, požiar, krupobitie, zosuv pôdy, zrútenie
skaly alebo zemín, zosuv alebo zrútenie lavíny a zemetrasenie
dosahujúce aspoň 5. stupeň medzinárodnej stupnice udávajúcej
makroskopické účinky zemetrasenia.
(4) Podporu na účel podľa § 5 ods. 1 písm. a), c) a e) možno poskytnúť len vtedy, ak
a) podlahová plocha bytu18) v bytovom dome alebo v polyfunkčnom dome neprevyšuje 80 m2,
b) podlahová plocha bytových priestorov a nebytových priestorov v
rodinnom dome prislúchajúca k jednému bytu neprevyšuje 160 m2 bez plochy
pre garáž a viac ako polovica z tejto podlahovej plochy je určená na
bývanie.
(5) Ak je byt v rodinnom dome stavebne určený na
trvalé bývanie občana s ťažkým zdravotným postihnutím podľa § 5 ods. 4
písm. a), podlahová plocha bytových priestorov a nebytových priestorov
prislúchajúca k jednému bytu nesmie prevýšiť 180 m2 bez plochy pre
garáž.
(6) Ustanovenie odseku 4 písm. a) sa nepoužije, ak je
byt stavebne určený na trvalé bývanie občana s ťažkým zdravotným
postihnutím podľa § 5 ods. 4 písm. a).
(7) Žiadateľovi podľa § 7
písm. a) možno poskytnúť podporu len vtedy, ak mesačný príjem žiadateľa
a osôb, ktorých príjmy sa posudzujú spoločne podľa osobitného predpisu,
19) neprevyšuje tri a pol násobok životného minima20) vypočítaného pre žiadateľa a osoby, ktorých príjmy sa posudzujú spoločne.
(8) Mesačný príjem podľa odseku 7 sa vypočíta z príjmu21) za predchádzajúci kalendárny rok ako podiel tohto príjmu a príslušného počtu mesiacov, počas ktorých sa príjem poberal.
(9) Ustanovenie odseku 7 sa nepoužije, ak ide o zatepľovanie bytovej budovy podľa § 5 ods. 1 písm. g).
(10) Podporu na účel podľa § 5 ods. 1 písm. e) možno poskytnúť
žiadateľovi podľa § 7 písm. b), ak obstarávacie náklady stavby
prepočítané na m2 podlahovej plochy bytu nepresiahnu hodnotu 1,
5-násobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve
Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky k
30. júnu kalendárneho roka predchádzajúceho roku podania žiadosti.
(11) Podpora sa neposkytne žiadateľovi, ktorý
a) neoprávnene používa alebo zadržiava prostriedky fondu,
b) je v likvidácii, v konkurze, voči ktorému je vedené konkurzné
konanie alebo proti ktorému bol zamietnutý návrh na vyhlásenie konkurzu
pre nedostatok majetku,
c) má evidované nedoplatky poistného na
zdravotné poistenie, sociálne poistenie a príspevkov na starobné
dôchodkové sporenie, ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia,
d) má evidované daňové nedoplatky, ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia,
e) nemá usporiadané finančné vzťahy so štátnym rozpočtom,
f) neplní záväzky voči iným veriteľom alebo
g) nespĺňa podmienky ustanovené týmto zákonom.
(12) Žiadateľ uvedený v § 7 písm. b) musí na výber zhotoviteľa stavby
použiť formu verejného obstarávania podľa osobitného predpisu24) okrem prípadov, ak
a) nežiada o poskytnutie nenávratného príspevku,
b) je súčasne zhotoviteľom stavby alebo
c) preinvestoval najmenej 30 % obstarávacej ceny a má uzavretú zmluvu so zhotoviteľom.
(13) Podporu na účel podľa § 5 ods. 1 písm. d) a f) spĺňajúceho
podmienky § 5 ods. 7 písm. a) a ods. 8 písm. a) možno poskytnúť len
vtedy, ak
a) sa navrhuje uskutočniť tepelnoizolačným systémom na vonkajšiu tepelnú ochranu stien s preukázateľnou zhodou, 25)
b) súčasťou projektového riešenia tepelnej ochrany sú nevyhnutné
súvisiace stavebné úpravy pozostávajúce najmä z opravy vystupujúcich
častí stavby, ako sú napríklad lodžia, balkón, prekrytie vstupu,
strojovňa výťahu a podobne, opravy alebo výmeny otvorových výplní,
stavebnej úpravy vstupov a schodiskových priestorov stavby,
c) pri navrhnutom riešení sú dodržané predpisy týkajúce sa merania a regulácie zásobovania teplom podľa osobitného predpisu.26)
(14) Podporu na zatepľovanie bytovej budovy podľa § 5 ods. 1 písm. g)
možno poskytnúť na budovu, ktorej právoplatné kolaudačné rozhodnutie
alebo iný doklad preukazuje, že budova bola daná do užívania pred rokom
1989 a nebola na jej zateplenie poskytnutá iná forma štátnej podpory.
§ 11
Postup pri poskytovaní podpory
(1) Žiadateľ predkladá písomnú žiadosť fondu prostredníctvom obce, ktorá je sídlom okresu, 27) v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice
mestskej časti uvedenej v prílohe č. 2 a v okrese Košice-okolie v meste
Moldava nad Bodvou (ďalej len "obec v sídle okresu"), príslušnej podľa
miesta stavby. Obec v sídle okresu do 14 dní odo dňa jej podania overí
úplnosť náležitostí žiadosti, ktorými sú najmä
a) identifikačné údaje žiadateľa,
b) účel, druh a návrh výšky podpory,
c) údaje o stavbe,
d) preukázanie finančného krytia obstarávacej ceny [§ 10 ods. 1 písm. a)],
e) preukázanie schopnosti platenia splátok a úrokov z požadovaného úveru [§ 10 ods. 1 písm. b)],
f) návrh na zabezpečenie záväzkov,
g) súhlas žiadateľa so spracovaním údajov uvedených v písmenách a) až f) na účely poskytnutia podpory podľa tohto zákona.
(2) Identifikačné údaje podľa odseku 1 písm. a) u žiadateľa uvedeného v § 7 písm. a) sú:
a) meno, priezvisko a rodné priezvisko,
b) adresa trvalého pobytu,
c) dátum narodenia,
d) rodné číslo,
e) štátna príslušnosť,
f) rodinný stav.
(3) Návrh na zabezpečenie záväzkov na účel podľa § 5 ods. 1 písm. g) sa preukazuje
a) určením nehnuteľného majetku, ktorý bude predmetom záložného práva u žiadateľa uvedeného v § 7 písm. a) a b), alebo
b) zriadením záložného práva na pohľadávku u žiadateľa uvedeného v § 7 písm. b), alebo
c) označením bankovej záruky u žiadateľa uvedeného v § 7 písm. b).
(4) V žiadosti podľa odseku 1 je žiadateľ uvedený v § 7 písm. a)
povinný oznámiť obci v sídle okresu, či je vlastníkom alebo nájomcom
bytu alebo rodinného domu, alebo bytového domu na území Slovenskej
republiky a poskytnúť aj ďalšie informácie, o ktoré je požiadaný na
účely rozhodnutia o jeho žiadosti.
(5) Ak sa má podpora
poskytnúť na účel podľa § 5 ods. 1 na byt v podielovom spoluvlastníctve,
žiadosť môže predložiť jeden zo spoluvlastníkov alebo právnická osoba,
alebo fyzická osoba, ktorú na to splnomocnil28) spoluvlastník. Žiadosť musí obsahovať náležitosti podľa odseku 1 za každého spoluvlastníka, ktorý žiada o poskytnutie podpory.
(6) Ak sa má podpora poskytnúť na účel podľa § 5 ods. 1 na byt v
spoluvlastníctve manželov, žiadosť môže predložiť len jeden z manželov.
(7) Ak sa má podpora poskytnúť na účel podľa § 5 ods. 1 písm. a)
uskutočňovaný zhotoviteľom, ktorým je právnická osoba podľa § 7 písm. b)
pre žiadateľa uvedeného v § 7 písm. a) na základe zmluvy uzavretej
podľa osobitného predpisu, 29) môže žiadosť predložiť iba
jedna z týchto osôb. Prislúchajúcu časť úveru poskytnutého žiadateľovi
uvedenému v § 7 písm. b) podľa predchádzajúcej vety možno previesť na
vlastníka bytu, ktorým je fyzická osoba.
(8) Obec v sídle
okresu vyznačí overenie úplnosti náležitostí žiadosti podľa odseku 1
odtlačkom úradnej pečiatky a podpisom zamestnanca obce v sídle okresu,
ktorý overenie vykonal. Obec v sídle okresu môže na účely tohto zákona
vyznačiť zhodu originálu dokladu s kópiou dokladu, ktorá je súčasťou
žiadosti zasielanej fondu. Overenú žiadosť obec v sídle okresu v lehote
určenej na overenie zašle fondu.
(9) Fond vedie evidenciu žiadostí podľa účelu v poradí podľa dátumu ich doručenia fondu.
(10) Fond v lehote do 90 dní odo dňa doručenia žiadosti obcou v sídle
okresu posúdi žiadosť a oznámi žiadateľovi možnosť poskytnutia podpory.
(11) Fond rozhodne o poskytnutí podpory podľa poradia doručených
žiadostí až do vyčerpania sumy vyčlenenej v rozpočte fondu na príslušný
účel a druh podpory pričom o žiadosti rozhodne do 31. decembra daného
kalendárneho roka.
(12) V rozpočte fondu je možné vyčleniť finančné prostriedky na účel podľa § 5 ods. 1 písm. e) osobitne na výstavbu bytov
a) realizovaných v súvislosti s prípravou významnej investície alebo
b) financovaných zo zdrojov štátneho rozpočtu.
(13) Minister môže udeliť výnimku z poradia na poskytnutie podpory
podľa odseku 11 pre žiadosť, ktorá sa predkladá v dôsledku riešenia
a) následkov živelnej udalosti (§ 10 ods. 3),
b) náhrady za žiadosť podanú podľa odseku 1 na účel podľa § 5 ods. 1 písm. a).
(14) Opatrenie, ktorého úplné znenie vyhlasuje v Zbierke zákonov
Slovenskej republiky ministerstvo, ustanoví obdobie, v ktorom sa dočasne
zastavuje prijímanie žiadostí na účel podpory z dôvodu vyčerpania
určených prostriedkov v rozpočte fondu na príslušný účel podpory.
(15) Na poskytnutie podpory z prostriedkov fondu nie je právny nárok.
(16) Fond po rozhodnutí o poskytnutí podpory zašle žiadateľovi návrh zmluvy do 30 dní.
(17) Ak sa podpora neposkytne, oznámi to fond písomne žiadateľovi do 30 dní odo dňa rozhodnutia o neposkytnutí podpory.
(18) Na rozhodovanie podľa odseku 11 sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní.
§ 12
Zmluva
(1) Na základe rozhodnutia podľa § 11 ods. 11 uzavrie fond so žiadateľom zmluvu.
(2) Zmluva musí obsahovať najmä
a) údaje o zmluvných stranách,
b) účel, výšku, druh a čerpanie poskytnutej podpory,
c) spôsob plnenia záväzkov zmluvných strán,
d) zabezpečenie záväzkov,
e) bezhotovostný spôsob úhrady z podpory,
f) technické podmienky stavby a dĺžku času jej uskutočnenia,
g) sankcie za porušenie zmluvných podmienok,
h) spôsob kontroly plnenia zmluvných podmienok a dôsledky ich nedodržania,
i) podmienku o dodržaní ustanovení § 5 ods. 1 a § 10 ods. 4 až 6 počas lehoty splatnosti úveru.
j) ak je žiadateľom osoba podľa § 7 písm. b), ktorá požiadala o
podporu na účel podľa § 5 ods. 1 písm. e), tak aj minimálny čas, v
ktorom bude stavbu vlastniť a dávať byty do nájmu.
§ 13
Kontrola a sankcie
(1) Ministerstvo vykonáva kontrolu hospodárenia s prostriedkami fondu a
kontrolu dodržiavania ustanovení zákona o výške podpory, podmienkach a
postupe pri poskytovaní podpory.
(2) Fond počas platnosti zmluvy vykonáva kontrolu
a) účelu použitia podpory,
b) dodržiavania zmluvných podmienok.
(3) Počas platnosti zmluvy vykonáva kontrolu dodržiavania zmluvných
podmienok a čerpania podpory poskytnutej z fondu pred jej úhradou bankou
a) krajský stavebný úrad u žiadateľa podľa § 7 písm. b) na účel podľa § 5 ods. 1 písm. b), e) a f),
b)
obec v sídle okresu u žiadateľa podľa § 7 písm. a) na účel podľa § 5
ods. 1 písm. a), c), d) a g) a u žiadateľa podľa § 7 písm. b) na účel
podľa § 5 ods. 1 písm. a), c), d) a g).
(4) Ak žiadateľ
o podporu porušil finančnú disciplínu pri nakladaní s prostriedkami
fondu, uplatní sa postup podľa osobitného predpisu.33)
§ 14
Informačný systém
(1) Fond vytvára a vedie informačný systém, ktorý obsahuje najmä
informácie o žiadostiach, žiadateľoch a o podporách poskytnutých podľa
tohto zákona. Informácie podľa prechádzajúcej vety je fond oprávnený
zbierať a uchovávať počas plnenia zmluvného záväzku.
(2)
Používanie údajov z informačného systému fondu je výhradným právom fondu
a je chránené služobným tajomstvom. Údaje, ktoré nepodliehajú ochrane
osobných údajov pri prevádzke informačného systému podľa osobitného
predpisu, 34) môže fond poskytnúť ministerstvu.
(3)
Fond je povinný utvoriť také organizačné a technické podmienky na
prevádzku informačného systému, aby sa zabránilo jeho zneužitiu.34)
(4) Osobné údaje o žiadateľoch možno poskytnúť výhradne len s ich súhlasom.
§ 15
Osobitné ustanovenie
(1) Nevyčerpanú časť podpory je žiadateľ povinný vrátiť fondu.
(2) Prevody prostriedkov podľa odseku 1 a § 6 ods. 7 vykoná banka
vybraná podľa § 6 ods. 7 na účet fondu v Štátnej pokladnici bezodkladne.
(3) Nevyčerpanú časť nenávratného príspevku možno za podmienky
dodržania zmluvy použiť na úhradu časti podpory podľa § 8 ods. 1 písm.
a).
§ 16
Splnomocňovacie ustanovenie
(1) Vláda Slovenskej republiky ustanoví nariadením podrobnosti o druhoch a výškach poskytovaných podpôr na jednotlivé účely.
(2) Ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom ustanoví
podrobnosti o obsahu žiadosti, o technických podmienkach a o dĺžke času
uskutočnenia stavby, na ktorú sa poskytuje podpora.
§ 17
Spoločné ustanovenia
(1) Štátny fond rozvoja bývania zriadený zákonom Národnej rady
Slovenskej republiky č. 124/1996 Z. z o Štátnom fonde rozvoja bývania v
znení neskorších predpisov je Štátnym fondom rozvoja bývania podľa tohto
zákona.
(2) Pohľadávky, záväzky, pracovnoprávne vzťahy, právne
vzťahy a iné vzťahy Štátneho fondu rozvoja bývania vzniknuté pred 1.
januárom 2004 sa považujú za pohľadávky, záväzky, pracovnoprávne vzťahy,
právne vzťahy a iné vzťahy Štátneho fondu rozvoja bývania podľa tohto
zákona.
§ 18
Prechodné ustanovenia
(1) Práva a
povinnosti vyplývajúce zo štátnozamestnaneckých vzťahov štátnych
zamestnancov, ktorí k 31. decembru 2003 vykonávali štátnu službu na
okresných úradoch na úseku podľa § 11, prechádzajú na obec.
(2)
Práva a povinnosti vyplývajúce zo štátnozamestnaneckých vzťahov
štátnych zamestnancov, ktorí k 31. decembru 2003 vykonávali štátnu
službu na okresných úradoch na úseku podľa § 13, prechádzajú na krajský
stavebný úrad.
(3) Prechod nehnuteľného a hnuteľného majetku okresných úradov je upravený osobitným predpisom.35)
(4) Pri posudzovaní žiadostí podaných a overených podľa zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 124/1996 Z. z o Štátnom fonde
rozvoja bývania v znení neskorších predpisov do 1. januára 2004 a pri
poskytovaní podpory k nim sa postupuje podľa predpisov platných do
účinnosti tohto zákona.
(5) Žiadosti o poskytnutie podpory, ktoré boli podané a neboli overené do 1. januára 2004, sa posudzujú podľa tohto zákona.
(6) Vyhláška Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej
republiky č. 143/2000 Z. z o podrobnostiach obsahu žiadosti na
poskytnutie podpory z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania, o
technických podmienkach a o dĺžke času uskutočnenia stavby je všeobecne
záväzným právnym predpisom podľa § 16 ods. 2 tohto zákona, a to až do
novej zákonnej úpravy.
§ 18a
Žiadosti o poskytnutie
podpory, ktoré boli podané a neboli overené do 1. novembra 2004, sa
posudzujú podľa ustanovení zákona účinných do 1. novembra 2004.
§ 18b
(1) Právne vzťahy vyplývajúce zo zmluvy s bankou vykonávajúcou
finančné operácie súvisiace s použitím prostriedkov fondu podľa § 4 ods.
1 písm. a) prechádzajú z fondu na Štátnu pokladnicu.
(2) O
žiadostiach o poskytnutie podpory, ktoré boli podané a boli overené do
31. augusta 2007, rozhodne fond podľa ustanovení tohto zákona účinných
do 31. augusta 2007.
(3) Žiadosti o poskytnutie podpory, ktoré
boli podané a neboli overené do 31. augusta 2007, sa posudzujú podľa
ustanovení tohto zákona účinných od 1. septembra 2007.
§ 18c
(1) O žiadostiach o poskytnutie podpory, ktoré boli podané a boli
overené do 31. decembra 2008, rozhodne fond podľa ustanovení zákona
účinných do 31. decembra 2008.
(2) Žiadosti o poskytnutie
podpory, ktoré boli podané a neboli overené do 31. decembra 2008, sa
posudzujú podľa ustanovení zákona účinných od 1. januára 2009.
Záverečné ustanovenia
§ 19
Zrušuje sa:
1. zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 124/1996 Z. z. o
Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov,
2.
nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 137/2000 Z. z. o programoch
rozvoja bývania v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č.
587/2001 Z. z.
§ 20
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2004.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)§
5 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
1a)§ 8 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
2)§ 32 ods. 3 zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov.
3)Zákon
č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce
vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
4)§ 18 ods. 2 písm. b) a c), ods. 3 písm. a) až
c) a ods. 4 písm. a) zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v
znení neskorších predpisov.
5)§ 43b ods. 1 písm. a) a b) zákona č.
50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v
znení zákona č. 237/2000 Z. z.
6)§ 14 ods. 2 písm. a) a § 15 zákona č. 195/1998 Z. z.
6a)§ 48 zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
7)
§ 35a ods. 1 písm. j) zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a
vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
8)§ 3 zákona č. 90/1998 Z. z. o stavebných výrobkoch.
9)§
2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o
vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 151/1995 Z. z.
10)§ 5 ods. 1 písm. b) bod 1 a
3 zákona Slovenskej národnej rady č. 138/1992 Zb. o autorizovaných
architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch v znení neskorších
predpisov.
11)§ 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 189/1992 Zb. o
úprave niektorých pomerov súvisiacich s nájmom bytov a s bytovými
náhradami.
12)§ 30 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
13)§
3a ods. 1 zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom
audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
618/2004 Z. z.
14)§ 54 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v
znení neskorších predpisov. Zákon č. 280/2002 Z. z. o rodičovskom
príspevku v znení neskorších predpisov. Zákon č. 461/2003 Z. z. o
sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
14a)§ 2 ods. 2 písm.
i) zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich
všeobecne prospešné služby v znení zákona č. 35/2002 Z. z.
15)Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 532/2002 Z. z.
16)Napríklad
§ 588 Občianskeho zákonníka, § 5 zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 182/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov.
17)§ 6 ods. 1 prvá veta zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
18)STN 73 4301 Budovy na bývanie.
19)§ 3 zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
20)§ 2 zákona č. 601/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
21)§ 4 zákona č. 601/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
24)§
2 zákona č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene zákona č.
575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej
štátnej správy v znení neskorších predpisov.
25)§ 7 a 7a zákona č. 90/1998 Z. z. o stavebných výrobkoch v znení neskorších predpisov.
26)Zákon č. 70/1998 Z. z.
27)Zákon
Národnej rady Slovenskej republiky č. 221/1996 Z. z. o územnom a
správnom usporiadaní Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
28)Napríklad § 31 Občianskeho zákonníka.
29)Napríklad Občiansky zákonník, § 21 a 22 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z.
30)§ 116 Občianskeho zákonníka.
31)§ 132 a 460 Občianskeho zákonníka.
32)Zákon
č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný
poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom
plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších
predpisov.
33)§ 31 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
34)Zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov.
35)Zákon č. 515/2003 Z. z. o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Príloha č. 1
k zákonu č. 607/2003 Z. z.
1. Roztrúsená mozgovomiechová skleróza
a) stredne ťažká forma,
b) ťažká forma (triparéza a kvadruparéza).
2. Koordinačné poruchy a poruchy rovnováhy - ťažká forma (s nemožnosťou samostatného pohybu).
3. Čiastočné a úplné mozgové obrny (pyramídového a extrapyramídového pôvodu)
a) hemiplégia,
b) paraplégia,
c) kvadruplégia,
d) hemiparéza ťažkého stupňa,
e) paraparéza ťažkého stupňa,
f) kvadruparéza ťažkého stupňa.
4. Poškodenie miechy
a) hemiplégia,
b) paraplégia,
c) kvadruplégia,
d) hemiparéza ťažkého stupňa,
f) paraparéza ťažkého stupňa,
g) kvadruparéza ťažkého stupňa.
5. Spondylartritída ankylozujúca - Bechterevova choroba - ťažký stupeň postihnutia chrbtice s ankylózou bedrových kĺbov.
6. Myopatie, kongenitálne, progresívne svalové dystrofie
(Duchenneov, Beckerov typ a pod.), zápalové myozitídy, polyomyozitídy a
pod., metabolické a endokrinologické
a) stredná forma s výrazným obmedzením hýbavosti,
b) ťažká forma (imobilita).
7. Myasténia gravis, myastenický syndróm - ťažké formy s výrazným obmedzením hýbavosti.
8. Úplná strata jednej hornej končatiny a jednej dolnej končatiny.
9. Strata oboch dolných končatín v stehne.
10. Strata jednej dolnej končatiny v stehne a jednej dolnej
končatiny v predkolení s krátkymi amputačnými kýpťami s výrazne zníženou
funkciou amputovaného kýpťa.
11. Strata jednej dolnej končatiny v bedrovom kĺbe alebo s veľmi krátkym amputačným kýpťom.
12. Strata jednej dolnej končatiny v stehne po kolenný kĺb.
13. Strata oboch dolných končatín v predkolení.
14. Stuhnutie oboch bedrových kĺbov
a) v priaznivom postavení,
b) v nepriaznivom postavení.
15. Stuhnutie jedného bedrového kĺbu v nepriaznivom postavení.
16. Stuhnutie oboch kolenných kĺbov
a) v priaznivom postavení,
b) v nepriaznivom postavení.
Príloha č. 2
k zákonu č. 607/2003 Z. z.
v znení zákona č. 349/2007 Z. z.
1. Bratislava - mestská časť Staré Mesto pre okres Bratislava I
2. Bratislava - mestská časť Ružinov pre okres Bratislava II
3. Bratislava - mestská časť Nové Mesto pre okres Bratislava III
4. Bratislava - mestská časť Karlova Ves pre okres Bratislava IV
5. Bratislava - mestská časť Petržalka pre okres Bratislava V
6. Košice - mestská časť Staré Mesto pre okres Košice I
7. Košice - mestská časť Západ pre okres Košice II
8. Košice - mestská časť Dargovských hrdinov pre okres Košice III
9. Košice - mestská časť Juh pre okres Košice IV.